De Kopstand (The Headstand)

(www.beastskills.com, Jim Bathurst)

Voor diegene die enigszins bevreesd is voor het ondersteboven gaan in de handstand, is de kopstand een goede exercitie om gewend te raken aan de omgekeerde positie. Het is een vrij eenvoudige oefening die je redelijk snel onder de knie zal krijgen.

In de eerste plaats, kijken we naar de kop en handpositie voor de kopstand.

Wat belangrijk is om te weten is dat de positie van de handen en het hoofd geen rechte lijn vormen. Dat is de fout die ik meestal zie. In plaats van in een rechte lijn dienen je hoofd en handen zo geplaatst te worden dat zij een driehoek vormen. Je handen worden iets verder dan schouderbreed geplaatst en zijn ver genoeg van je hoofd zodat je gebogen armen een hoek van negentig graden kunnen vormen. (Dit wordt duidelijk in de afbeeldingen die volgen.) Je lichaamsgewicht moet gelijkmatig verdeeld worden over je hoofd en beide handen. Dit leidt er toe dat je een betere ondersteuning en balans hebt tijdens het uitoefenen van de kopstand. Als je op een harde vloer oefent is het aan te raden om een kussen op de grond te plaatsen.

Wanneer je hoofd en handen in de juiste positie staan, plaats je één knie bovenop één van je ellebogen. Als je armen op de juiste wijze gebogen zijn, leunt je knie bovenop je arm alsof hij op een plank geplaatst is.

Zet je andere knie bovenop je andere elleboog. Deze positie wordt de “driepoot” genoemd.

Eenmaal in deze positie moet je goed stabiel staan - zoals een driepoot. Als je het gevoel hebt dat je omvalt ( met name naar je rug) kom dan naar beneden en herplaats je hoofd en handen zodat zij een grotere driehoek vormen.

Hier is een afbeelding van de driepoot van de zijkant genomen. Je kunt zien dat mijn knieën op mijn ellebogen rusten en dat mijn armen negentig graden gebogen zijn.

Als je de driepoot onder de knie hebt, begin met het omhoog brengen van de benen.

Hopelijk sta je uiteindelijk in de kopstand.

Eenmaal in de kopstand is het vrij makkelijk om in balans te blijven. Als het zo is dat je het evenwicht verliest terwijl je aan het balanceren bent, probeer dan je lichaamsgewicht te brengen op je handen aangezien je met je handen beter kunt duwen en balanceren dan met je hoofd.

Hier is de kopstand van zijaanzicht. Je kunt zien dat mijn lichaam recht is. Er is geen reden om een holle rug te vormen aangezien je drie contactpunten met de grond hebt en daardoor voldoende in evenwicht bent.

Voel je vrij om tegen de muur te oefenen als je bang bent om over je hoofd te rollen, vrij snel zal echter de kopstand overal lukken.

Ik hoop dat dit mensen helpt om zich meer op hun gemak te voelen wanneer zij besluiten om de handstand te oefenen. Veel succes!