Beechcraft TC-45J Navigator
schaal 1/72



Met de ontwikkeling van steeds uitgebreider en geavanceerder elektronische apparatuur t.b.v. maritieme patrouille en onderzeeboot opsporing, werden de taken van de telegrafist en waarnemer aan boord van maritieme patrouille vliegtuigen die deze apparatuur moesten bedienen ook steeds gespecialiseerder en specifieker MLD taken. Tot de overname van zes Beechcraft SNB-5 vliegtuigen van de U.S.Navy werd de opleiding voor deze taken verzorgd in samenwerking met de KLu. De Beechcrafts kwamen in 1953 in dienst bij VSQ.5 van de MLD en werden voornamelijk gebruikt voor de opleiding van telegrafisten, waarnemers en vliegers. In 1963 werden de toestellen gemoderniseerd en omgebouwd tot TC-45J. In 1974 werd de laatste operationele vlucht gemaakt waarbij het totale aantal vlieguren van het type op een respectabele 40.000 werd gebracht.

 


 

Constructie


De ombouw van de PM models schaal 1/72 C-45 Expeditor naar een TC-45J Navigator model:

Ik ben net oud genoeg om dit type toestel regelmatig over mijn toenmalig huis te hebben zien vliegen op hun landingsnadering naar MVK Valkenburg. Dus toen ik deze kit in de winkel zag liggen kreeg ik acuut een bui van jeugdsentiment en besloot de kit te kopen en snel te bouwen als MLD TC-45J. Maar eenmaal thuis en de foto’s erbij gepakt bleek dat er toch wel het één en ander aan de kit bijgeschaafd moest worden om het een beetje te laten lijken.

 

Opvallend was dat de vorm van de motorgondels van een TC-45J flink afweek van die van de kit en dat ze ook dieper in de vleugelkoorde staken. Dat betekende dat er een zware ingreep moest plaatsvinden! Gelukkig vond ik in de onderdelendoos twee helften van een rompafwerptank van een schaal 1/48 F-4 die goed dienst leken te kunnen doen als motorgondels. Ze werden op de plaats van de oorspronkelijke gondels in de vleugels gelijmd zoals te zien op het plaatje. De ‘kiel’was gelegd en de rest van de gondels werd opgebouwd m.b.v. plastic strip en ander plastic materiaal tot de algemene vorm bereikt was. Verder was het een kwestie van vullen en schuren.

 

Ook is de vleugelwortel van iedere vleugel verlengd met 1,5 mm plastic om iets meer ruimte te krijgen tussen motoren en romp. En van iedere vleugel is de voorrand tussen motor en romp iets naar achteren gebracht zodat de voorrand aan de motorzijde in lijn kwam met de voorrand van de vleugel aan de buitenzijde. Dit klopt mijns inziens meer met de werkelijkheid.
(voor de duidelijkheid; op het onderstaande plaatje is de kit-motorgondel nog niet vervangen)

 

De simpele kitmotoren werden opgesmukt met gerekt sprue als stoterstangen en nog wat andere stukjes plastic. Spinners, uitlaatpijpen en koelkleppen zijn ook zelfgemaakt. De hoofdwielen uit de kit zijn veel te klein en daarom vervangen voor wielen van onderdelen uit mijn schijnbaar onuitputtelijke onderdelendoos. Omdat de nieuwe wielen niet pasten in het kitlandingsgestel, werd deze laatste ook nieuw gefabriceerd.

 


 

Volgende pagina

 

Oktober 2003