Modelspoor:


Een Roco 1000-lok omgebouwd voor Märklin digitaal:


Naar aanleiding van een collega die ook graag een 1000 op zijn baan wilde hebben.
Hierbij een kort verslag / fotoimpressie over de ombouw van een Roco 1000 lok (cat. nr 43615)

Wat moet er allemaal gedaan worden:
-een sleper plaatsen
-een decoder plaatsen
-enig vijl werk bij het frame

Als eerste de sleper, ik heb er één ondergezet van 5,4 cm lang.
Deze is tussen de twee "bulten" geplaatst van een tandwielkast.

Ik heb precies in het midden een heel klein gaatje geboord en daarna de sleper met een schroefje vastgezet.
Het metaal is zodanig "zacht" dat het schroefje zelf het draad erin tapt als je het gaatje precies groot
genoeg maakt.
Vooraf dus even goed kijken hoe groot het gaatje moet worden, ligt er dus aan wat voor schroefje je gebruikt.
Ik heb een "standaard" schroefje voor een sleper van Märklin gepakt.

De sleper geplaatst

Daarna de decoder, deze is geplaatst aan de achterkant van de cabine.
Het betreft een TAMS LD-G-1 decoder en voldoet goed voor deze lok.
Aangesloten volgens de gebruiksaanwijzing van de decoder.


De decoder op zijn plek en aangesloten.

Daarna maakte ik een eerste proefrit maar dat verliep niet bepaald vlekkeloos.
De lok ontspoorde op vele wissels...........
Ten eerste liep het voorloop wielstel er snel uit.

Na veel zoeken eerst maar eens de voorste koppeling verwijderd en een dichte schortplaat geplaatst.
Tevens de imitatie koppeling en slangen erop gezet, oogt ook veel mooier.


De kop met dichte shortplaat en imitatie slangen en koppeling

Dit scheelde al een heel stuk, maar nu had ik nog last dat op sommige wissels de lok rare bewegingen maakte en ontspoorde.....
Na veel zoeken tot de conclusie gekomen dat de wielen te weinig speling hadden.
Tja, een gelijkstroomlok heeft 14,3 mm ruimte tussen zijn wielen zitten en Märklinlok 14 mm.
Er was eigenlijk niet genoeg ruimte om de 2 buitenste assen naar binnen te zetten op 14 mm.
De twee binnenste assen hebben wel veel speling en die waren geen probleem.
Dus de vijl gepakt en de nokken die aan de zijkant van het frame zitten een stukje afgevijld.


Zie het verschil in dikte van het frame


Stukje van het frame (nok) weggevijld.

Daarna de wielen weer geplaatst, de boel een beetje gemeerd en het loopt nu perfect.
De lok neemt de meest rare wisselcombiatie's zonder problemen.

Ik rij zelf op K-rails en heb daar geen problemen meer.
Mijn collega heeft mijn lok even geprobeerd op zijn baanmet C-Rails en bij hem rijdt de lok ook prima.


Tevens heb ik de lok nog wat verder verfraaid met Philotrain nummerschildjes, gezwarte machine ruimte en een aangepaste stroomafnemer.


Stra, schildje en gezwarte machineruimte

 

 

Let op: Ombouw geschied op eigen risico, ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor welke schade dan ook ontstaan naar aanleiding van deze beschrijving.