Modelspoor:


Ombouw/verfraaien van een Lima Mat '54 (Hondekop):

 

Deze beschrijving is eigenlijk meer een verhaal over een ombouw (met vooral veel tegenslagen) van een Mat'54 (Lima 149702) met Mastica wanden en ramen.
Ook worden er extra messing details aangebracht, verlichting verbeterd en omgebouwd voor Märklin digitaal bedrijf.
Uiteindelijk moet het er ongeveer uitgaan zien als op onderstaande foto.


Stel 766 op Utrecht OZ

Het idee om een Mat'54  om te bouwen ontstond nadat ik samen met een vriend een Mat'46 gebouwd had.
Eigenlijk vond ik dat wel heel erg leuk om te doen en had toen zoiets van nu ga ik zelf een Mat'54 verbouwen.
Ik was in die tijd al wel "veel" bezig met het superen van modellen dus de keuze om en Mat'54 te maken, met een correcte bak indeling is dan eigenlijk niet eens zo'n gekke keuze.
Ik had in de Railhobby van januari 1985 als eens een verbouwing zitten lezen naar een "Bloedneus" met correcte bakindeling en dit artikel is er dus ook maar bijgehaald.
Samen met de bouwbeschrijving die geleverd is bij de Mastica zijwanden en ramen kom je dan een heel eind.

 


Foto1: Het begin, de bouwbeschrijving komt uit een Railhobby en natuurlijk van Mastica.


Foto2: De originele zijwand.


Foto3: De originele kop

Benodigdheden o.a.::

*Lima treinstel Mat'54
*Mastica zijwanden nr:1304 en ramen.
*Transfers van spoorcuriosa mat.54 ELD4 met o.a. stelnummers en rev. datum
*Transfers Reitsma nr.215 (niet roken)  en nr.212 (klasseborden) en nr. 252 (de snor)
*Philotrain trappetjes voor op de neus en ruitenwissers
*GM&S frontramen voor NS "Hondekop"
*Dremel
*Vijltjes
*Plasto (plamuur)
*Schuurpapier
*Scalpel
*soldeerboutje en soldeertin
*schroevendraaiertje
*penseeltjes
*Verf (o.a. Kleinspoor nr.04 groen)
*watervaste stiften met een "fijne" punt in zwart en zilver.
*gele LED’s 1,8 mm 
*rode LED’s 1,8 mm
*weerstanden 470 Ohm
* En als laatste geduld en een heleboel geduld...........................................


HET BEGIN:

Tot mijn verbazing zie ik dat ik in mei 1997 ben begonnen met dit project, zou het stel afkomen voor mei 2007 ??!!
Waarom dit allemaal zo lang duurt, zal in de loop van de verbouwing aan bod komen.
Het begon allemaal heel voortvarend, de eerste zijwanden werden uit het model gezaagd en de nieuwe zijwanden werden in elkaar gelijmd volgens de bouwbeschrijving van Mastica.


Foto 4: De eerste wanden zijn uit het stel gezaagd en de nieuwe worden in elkaar gezet.

 

Nadat alle wanden vervangen waren en er meerdere plamuur en schuur beurten elkaar hadden
opgevolgd (je wordt er bijna gek van zoveel schuurwerk om het netjes te krijgen).
Was het tijd om te gaan spuiten.
Ik heb een airbrush-set van Faller met compressor en die dus maar tevoorschijn gehaald.
De airbrush goed afstellen en spuiten maar.
Hmmmmm zag er goed uit, de groene laag was mooi egaal en gedekt maarre........
Had ik niet eerst een grondlaag moeten aanbrengen?

De kappen een aantal dagen laten drogen en toen de volgende stap.
We gaan het dak spuiten.
Ik heb al eerder spuitwerk gedaan (zelfs voor een collega een N-spoor motorpost gespoten) en 
altijd afgeplakt met scotch plakband, ging altijd goed .......... ging..........
Het eerste dak gespoten, zat ook mooi egaal in de grijze verf.
Na een paar minuten de tape eraf  maar helaas dus ook een deel van de groene verf.
Arrrgghhh, sh** dat heb je ervan als je geen goede ondergrond gebruikt.
De andere bakken even beplakt en jawel ook daar komt de groene verf mee los met de tape.
Zie onderstaand resultaat.


Foto 6: Tja de verf laat los en nu?

Oké tijd dus voor weer een schuur beurt.
Alle bakken maar ontdaan van hun losse verf en goed geschuurd.



Foto7: Tja dan maar weer schuren......... en hij zat zo strak in de lak. ;-(

Tijdens het spuiten komen er altijd toch nog wat oneffenheden aan het licht.
Dus ook nog maar een plamuurlaagje erop.
Ik kreeg een tip dat je met spuitplamuur alles mooi strak kon krijgen plus je hebt meteen een mooi ondergrond.
Dus een bus spuitplamuur gehaald en een bak in de spuitplamuur gezet.
Goh wat zag die bak er grijs maar strak uit toen ik de zolder verliet.
Een paar uur later kwam ik boven en trof dus dit aan.............


Foto7: Oke dan nog maar een keertje schuren.......... ;-(

Het spuitplamuur had een heftige reactie met de onderliggende verflaag, voor wat daar van over was.
Dus nog maar een keer schuurpapier gepakt en voor de 100.000ste keer aan het schuren.
Ik hield er zowat een zenuw inzinking aan over, begin je te begrijpen waarom het zolang duurt voor het stel af is?

Maar vol goede moed weer aan de gang gegaan om de groene verf erop te spuiten.
Alleen helaas wilde mijn airbrush niet echt lekker.
Het begon mooi egaal maar ineens begint dat kreng te sputteren en te spetteren.
Ik kan je vertellen ik heb geprobeerd om de mat '54 te laten vliegen.
Het lukte voor een paar meter en spatte toen uiteen.

Je begrijpt het al, weer een bak naar de haaien en wat gaan we dan maar weer doen...schuren.
De drie overgebleven bakken toch maar vast in de groene verf gezet, met de kwast.
Toch valt het resultaat me helemaal niet tegen.


Foto8: Hmmmmmmm zou het nu dan toch .............

Inmiddels was de vierde bak ook weer hersteld en voorzien van een groen kleurtje.
Het was tijd om de daken weer grijs te maken.
Maar om een scherpe afscheiding te krijgen moet er dus wel weer afgeplakt worden.
Gelukkig is het nu allemaal wel goed gegaan en staan de bakken er nu netjes bij.
Nu wordt het tijd voor de sierstrepen in zandgeel.

Foto 9: De bakken wachten op hun sierstrepen.............

Oké, de sierstrepen.
Volgend probleem, ik heb jaren terug dus alle spullen gekocht en nu weet ik niet meer wat voor soort transfers het zijn.
Ik dacht dat er twee soorten waren, die je moest opwrijven en welke je in water moest leggen.
Maar welke zijn het nu.
Internet biedt uitkomst, even een vraag gepost op www.beneluxspoor.net  en binnen no-time een antwoord.
Er blijkt nog een derde variant namelijk stickertjes en deze heb ik nu voor me liggen.
Dat wordt dus heel precies snijden met een scalpel en opplakken.


Foto 10: de stickertjes

Tjonge wat een gepiel om die stickers er een beetje netjes op te krijgen.
Zeker die rond de frontseinen, de frontseinen had ik trouwens eerst al voorzien van een kleurtje omdat de stickertjes
om het frontsein heen gaan en dus het frontsein (en tyfoonrooster) niet bedekken.


Foto 11: frontsein en rooster voorzien van eerste laagje verf.

De eerste stickertjes zijn geplakt en de frontseinen en tyfoonrooster voorzien van een tweede laagje verf.
Meteen een beetje de transfers kunnen bijwerken.
enig probleem is dat er iets kleur verschil is, laten zitten of toch helemaal voorzien van verf........
Ik wacht het resultaat van een dagje drogen even af.


Foto 12: De eerste transfers zitten erop, het begint echt wat te lijken............ ;-)

Moet zeggen voor iemand die voor de eerste keer alleen een stel helemaal weer zelf opbouwt
vindt ik het helemaal niet verkeerd worden, al zeg ik het zelf. ;-)
Oké het wordt niet zo strak als een Piko of Artitec Hondekop maar toch.
En natuurlijk blijft het speciaal omdat het self-made is.
Maar te vroeg juichen doen we nog maar even niet.........
Begin er wel weer steeds meer lol in te krijgen en dat is een hele tijd weg geweest bij dit project.


Foto 13: De eerste biezen zitten erop aan de zijkant........

 

Tja en toen kwam dus toch die Piko Mat '54, te mooi om in de winkel te laten liggen dus .................



Beide foto's  links de Piko rechts de omgebouwde Lima........

De maatvoering is nu niet bepaald gelijk..................................... ;-(

 

ONDER CONSTRUCTIE !!!!!!

 


Opmerkingen, tips..............Ik hoor ze graag.

 

 

Let op: Ombouw geschied op eigen risico, ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor welke schade dan ook ontstaan naar aanleiding van deze beschrijving.