Treinen in het klein

Mijn  vorige baan:


Ik ben op mijn achtste begonnen met mijn eerste treinbaan, gekregen van Sinterklaas.
Omdat dit een Märklin trein was rij ik nu nog steeds met Märklin al is het nu digitaal.

Ondertussen was  ik aan mijn 4e baan bezig na 6 jaar geen modelbaan gehad te hebben.
Maar door de  verhuizing vorig jaar is de gehele baan  gesloopt.

Mijn laatste baan was  een L-vorm met een oppervlakte van ongeveer 15 vierkante meter.
Voorzien van een dubbelsporig traject van +/- 56 meter rijlengte en een viersporig station.
Dit station zou uiteindelijk 7 sporig worden. (Zie Baanontwerp).
Het doel was, uiteindelijk om maximaal 18 treinen tegelijk te kunnen laten rijden in een automatisch blokstelsel.
In eerste instantie zou het "open" baanvak, met uitzondering van het station, gewoon door een blokstelsel bestuurd worden waarbij de treinen zelf de seinen veilig zetten.
Dit gebeurde met printjes die zijn afgeleid van het M-track systeem.
Het station zou worden bestuurd door de computer (via de interface van Märklin digitaal) met het programma Koploper.
Dit programma van Paul Haagsma geeft ontzettend veel mogelijkheden.

Wel is het zo dat alle blokken in het "open" baanvak aangesloten zouden worden op Koploper om ervoor te zorgen dat Koploper precies weet welke treinen er binnenkomen op het station.

Mijn baan werd gemaakt zoveel mogelijk naar het Nederlands voorbeeld.
Ik rij vooral met Nederlands en stoom-materieel.
Daarom was in mijn baan ook een stoomlok-depot opgenomen welke als een soort museum dienst doet.


Blokbeveiligingsprint volgens M-track systeem.