Kleinstad ............

de bouw is begonnen.

1e week januari 2012

De kamer in een nieuw behangetje gestoken en staat er klaar voor.

 


2 virtrines aan de muur in de treinkamer voor mijn materieel wat niet op de baan rijdt...

2e week  januari 2012, de bouw van de baan begint.......


Een deel van het frame van mijn vorige baan wordt gebruikt om deze baan op te bouwen....


Dat is dus makkelijk in elkaar zetten vooral omdat ik alles genummerd had.


Binnen no-time staat het eerste gedeelte weer op zijn pootjes.


Strak tegen de muur ....... wel met foamtape er tussen om beschadigingen aan behang te voorkomen

De baan wordt wederom op poten met wielen gezet zodat ik de tafel naar voren kan halen.
Het gedeelte aan de linker kant kan straks los gehaald en weggereden worden zodat de tafel in zijn geheel naar voren kan.
Hierdoor kan ik ook aan de achterzijde straks er gemakkelijk bij om vooral de scenery e.d. aan te brengen.



Kloppen de maten, even checken, de laptop met baanplan erbij gehaald.


Kleine concessie aan het plan, door de vitrine wordt dit deel iets kleiner maar alles past dan nog.


De "losse" linker kant van de baan........


De eerste platen en rails worden gelegd om één en ander aan maten te checken.


Daarna kan het leggen van de eerste rails echt beginnen.

Doordat ik hiervoor een grotere baan had gepland heb ik een redelijke grote voorraad rails waardoor ik de nieuwe baan snel kan neerleggen.
Heb enkel een paar ruimte besparende wissels (boog en drieweg) gekocht, die had ik in mijn oude baan niet.
Nu wel omdat ik nu een veel beperktere ruimte heb.



De tijdelijke keerlus met wissel, straks wordt dit de stijging (en daling) naar volgende nivo


De baan van geluidsisolatieplaten voorzien, het eerste nivo ligt klaar.


Er kan proef gereden worden maar er mist nog iets.......


De control unit met interface en travo op zijn plek, rechts mijn voedingspaneel, nog van de vorige baan.


De eerste voedings aansluingen liggen, zoals je kan zien ligt er ook weer een ringleiding van koperkern

De baan is wederom van een ringleiding voorzien van koperkern net als mijn vorige baan.
Dit werkte ontzettend goed dus wordt op deze kleinere baan ook gebruikt
De "kabelgootjes" zijn bindruggen voor documenten oa te koop bij Conrad Electronics per doos van 100 stuks.
Maar ook te verkrijgen bij de boekhandel oid.
Deze worden met warme lijm op het hout gezet, werkt perfect.



De overgang tussen de twee "losse" delen van de baan......

Vervolgens de bezetmelders aangesloten en de blokken samengesteld.
Alles wat er tot nu toe ligt in Koploper ingevoerd en proefrijden.
Tja als je inmiddels al zo lang bezig bent met Koploper is dat hooguit een uurtje werk.
Na een paar uur proefrijden, alles verliep vlekkeloos, toch wel weer leuk om die treinen hun rondjes te zien maken.
Begonnen met het volgende deel van de baan.


Het tijdelijke wissel is verwijderd.......


Voor proef eens het station neergelegd om een idee te krijgen hoe het wordt......


Nou dat ziet er eigenlijk best wel veelbelovend uit en alles past ook nog. ;-P


Het volgende nivo kan gelegd worden


De eerste serieuse wisselstraat , met slanke wissels ziet het daglicht, even proefrijden met een lok.


Tevens ook hier geluidsisolatie aangebracht maar dan kurk ondervloer, geeft meteen een beetje het idee van ballast


Het moet alleen nog op maat gesneden worden, tevens mooi zicht op het voedingspaneel, alle groene led's branden.


Oeps kortsluiting???? Nee even de zekering verwijderd om te laten zien dat als de zekering stuk gaat de rode led brand van desbetreffende groep.

Mijn baan heeft straks 5 groepen:
Groep 1 is nivo "0", het schaduw station met het stijg en daal spoor naar nivo "1"
Groep 2 is nivo "1" ,dus wat ik nu aan het bouwen ben.
Groep 3 is nivo "2" ,het station.
Groep 4  is straks het stoomlokdepot op de tafel aan de linker zijde.
Groep 5 is de ringleiding met voeding voor alle wisseldecoders.


De twee keerlussen en drie opstelsporen van nivo 1 even voor proef uitgelegd.


Vervolgens dit op een MDF-plaat gelegd en uitgezaagd.


Ziet er toch al goed uit al zeg ik het zelf, goed te zien dat de drie sporen op de voorgrond niet recht lopen.


Hier zie je nog beter dat de sporen stijgen naar nivo "2"


Inmiddels is de kurk ondervloer op maat gesneden


Twee lokken even aan het proefrijden, nog niet gestuurd door Koploper maar door Marco.


Ook de volgende bochten wordt gelegd, uiteindelijk komen deze sporen op nivo 2 bij elkaar in het station.


Soms zijn die märklin dozen best wel handig als steuntje.


We zitten inmiddels in de 3 week van Februari 2012
Moet zeggen dat ik het best hard vind gaan, heb ook best wel wat tijd kunnen besteden aan de hobby.
Vanaf nu zal het niet zo hard meer gaan denk ik......

ONDER CONSTRUCTIE....