Grenspost ............

Grenspost??? Ja inderdaad ik heb dit project maar Grenspost gedoopt.
Ik ga het stadje wat ik ga bouwen op de baan denk ik maar zo noemen.
Is wel een leuke naam en er kunnen nog eens Duitse (diesel-) loks op bezoek komen.
Daar heb ik er tenslotte ook nog een paar van.
Welke echte Märklinist eigenlijk niet. ;-)

 

DE BOUW IS BEGONNEN !!!!!
 (d.d. 31-10-2005) 


Bij deze de eerste foto's van de bouw van mijn nieuwe modelspoorbaan.

 
Het nu nog "lege"gedeelte van de zolder waar straks de baan komt te staan.
Op de linkerfoto de kasten waar al mijn treinspullen in staan.
De kasten staan op wieltjes zodat de kasten verrijdbaar zijn.
Op de rechterfoto zie je net de computer staan die straks de gehele baan gaat besturen d.m.v. Koploper.

 

Als eerste wordt het frame gebouwd.

  
Ik gebruik vuren houten delen van 27mm dikte en voor de buitenkant een hoogte van 9 cm en 2,7 mtr lang..
De liggers zijn van 27 mm dikte bij 6,6cm en liggen op een latje van 18x18 mm.



Onder de poten komen zwenkwielen zodat de tafel straks eventueel te verplaatsen is.
Al zal dat door het toenemenende gewicht wel steeds moeilijker worden.
De wielen kunnen elk max. 35kg hebben dus mocht de boel "te" zwaar worden zet ik er poten bij.


De poten zijn balken van 5x5 cm en worden in de hoeken op het frame geschroefd.
In het middengedeelte worden ze tegen een ligger en de zijkant aan geschroefd.



Voor proef het eerste framedeel ligt bij elkaar, nu schroeven.
Zorgen dat alles goed haaks blijft.....


Het eerste deel van het frame is in elkaar geschroefd, met lijmklemmen even de poten er aan vast.
Toch wel redelijk hoog zo het eerste niveau ligt nu op 87 cm......
Toch eerst nog maar 10 cm van de poten af zagen.
Ook staat er 1 poot tegen de CV-leiding waardoor de tafel niet tegen de schoorsteen kan staan.
Die moet dus ook een ander plaatsje krijgen.


Het complete frame op de lagere poten, en 1 poot op een andere plek dan gepland.
Toch maar goed dat je eerst het e.e.a. op proef doet.
Corrine kwam even boven kijken en moest even slikken, "Zo groot......??".



De eerste platen MDF liggen erop, nu de rails er voor proef opleggen.
Ik gebruik voor het onderste niveau MDF, is goedkoper dan watervast verlijmd triplex
Op de volgende niveau komt watervast verlijmd triplex omdat daar met verdunde houtlijm gewerkt wordt.



De eerste wisselcomplexen liggen op de plaat, even wat (5) rijtuigen erop om de lengte te checken.
De bedoeling is met max. 7 rijtuigen te gaan rijden, de sporen zijn 10 rijtuigen lang.
Op beide delen van het schaduwstation kunnen precies even lange treinen staan.
Nu eerst nog wat pas-railtjes halen, heb niet de goeie meer in huis.
Tjonge je legt wat weg op zo'n plaat.........
Maar gelukkig heb ik een redelijke "voorraad" van mijn vorige baan.


De eerste stukken van de plaat zijn eraf gezaagd.
Dan kun je er straks wat makkelijker bij als er wat fout mocht gaan op het spoor.
Meteen even wat materieel op de baan gezet om wat "proef" te rijden.



Kon het niet laten en dus alvast het eerste gedeelte ook maar in Koploper gezet.
Zal nog wel even duren voordat het rijdt via de PC maar het begin is er.

d.d. 28-12-2005:


De eerste draadeinden zijn gezet voor de helling.
Een hoogte verschil van 11 cm wordt overbrugt op een afstand van 3,5 mtr.


Het eerste gedeelte hout ligt, een paar flexrails erop en even een aantal rijtuigen gepakt.
Het hout is 14 cm breed, op 1 cm van de rand zitten de gaten, even kijken of er nog genoeg ruimte is
tussen de rijtuigen en de draadeinden............ gaat prima dus.

d.d. 17-02-2006


Het grote schaduwstation ligt, de helling naar boven (max 3% stijging) ligt ook en er ligt tijdelijk een
lus aan de achterkant om rond te kunnen rijden.
De baan is in blokken verdeeld en Koploper is ingesteld voor mijn baan.
En nu ......... proefrijden.


Ik maak gebruik van een EDITS booster en aangezien die nogal wat power heeft heb ik een paneeltje
 gemaakt met smeltveiligheden zodat elke groep voor het voeden van de rails max. 4 Ampère kan trekken.
Als alles in orde is branden de groene LED's.
Gaat er een zekering stuk dan gaat de rode LED branden.
Tevens een sleutelschakelaar aangebracht waarmee ik de voeding geheel van de baan kan halen.


Op de linker foto kun je de stroomkring zien die geheel onder mijn baan ligt.
Bruin = 0 van Märklin
Blauw = B van Märklin puur voor wissels e.d.
Zwart = - voor verlichting en accessoires
De voedingen voor de rails liggen allemaal apart vanaf het voedingspaneel
En de + voor de verlichting en accessoires komen ook apart te liggen en lopen via schakelaars.
Op de rechter foto zie je een scheiding van de spoorstaaf voor de treindetectie.
Dit zijn isolatie-lasjes van Fleischmann.

Gelukkig maar dat ik veel aan het proefrijden ben.
Her en der komen kleine oneffenheden aan het licht.
Er rijden straks niet alleen treinen van Märklin op de baan, hier zijn weinig problemen mee.
Maar van Lima materieel e.d. heb ik meer last.
Deze zijn soms nogal gevoelig voor "kleine" oneffenheden in de baan.

HOOG BEZOEK  IN GRENSPOST ................. ????


De koninklijke trein op bezoek of spookt het in Grenspost ?????

Zou hare majesteit komen kijken hoe de bouw vordert bij Grenspost of  is het toch alleen een schim?
We proberen er achter te komen, uw webmaster houdt zijn camera in de buurt. 

 d.d. 08-05-2006

De koninklijke trein rijdt inderdaad zijn testrondjes op Grenspost.
De afgelopen dagen een kruiswissel vervangen en een bocht opnieuw gelegd.
Nu hopen dat er zich geen ontsporingen meer voordoen.
Maar daar is proefrijden goed voor.


De koninklijke trein op de foto in de ruime bocht vanuit het schaduwstation richting de helling naar het volgende niveau

d.d. 02-04-2007


Het tweede deel van het frame is klaar.......

Het tweede deel van het frame is gebouwd.
Ook dit is op wielen gezet zodat deze weg gehaald kan worden.
Hierdoor wordt het mogelijk om het grote frame naar voren te halen mocht ik achter aan wat extra ruimte nodig hebben.

Nu kan er gestart gaan worden met de bouw van het volgende niveau.
Wel is er het e.e.a. veranderd aan mijn baanontwerp, ik hoop met deze verandering ervoor te zorgen dat ik snel weer 
kan gaan rijden op mijn baan, maar eerst Koploper opnieuw installeren.
Door een defect aan mijn harde schijf mag ik mijn "trein-"computer opnieuw installeren en dus ook Koploper.
Gelukkig had ik wel een back-up van mijn baanontwerp welke in Koploper stond.

d.d. 04-04-2007

Koploper opnieuw geinstalleerd, een nieuwe registratie aangevraagd en jawel alles draait weer als vanouds.
Meteen de gewijzigde baanplannen verwerkt in Koploper.
Nu ik weet dat alles "nog" werkt ,doorgegaan met de volgende fase van de bouw.

Het volgende niveau komt eraan.......

Alle treinen op één test-treintje na zijn van de baan gehaald.
De tijdelijke keerlus is verwijderd en er kan gebouwd gaan worden naar het "nieuwe" stuk.


De tijdelijke keerlus is verwijderd en de baan is (bijna) leeg.


De rails even tijdelijk neergelegd voor de vorm (alleen de binnenbocht) ...... ziet er niet slecht uit.


De kruising ligt erin, al is het met gedeeltelijk nog tijdelijke sporen........


De kruising ligt erin, tijdelijk nog een spoor naar links welke eigenlijk straks rechtdoor moet lopen.
Maar om nu rond te kunnen rijden nu een lus aldaar.
Rechts de twee sporen die wel al op hun plek liggen, deze gaan straks als "panoramabaanvak" dienen.


Achterin de kruising en voor en tijdelijk overloopwissel om proef te rijden.

 

18-09-2008

Toch weer e.e.a. aangepast zodat ik toch nog meer kan rijden.
Heel langzaam aan groeien de meters spoor van Grenspost.

Ik heb het overloopwissel een flex-lengte (90 cm) opgeschoven en er daarna een lus aangelegd.
Tevens vond ik dat kopmaken zo leuk en het werkt zo goed dat ik een klein kopstationnetje heb gemaakt.


Het overloop wissel iets verplaatst en een lus aangelegd incl. een 2 sporig kopstationnetje, vond dat keren wel grappig.

Ben ook bezig met het laten rijden van een "te lange" trein op mijn baan.
Normaal rijden er treinen van maximaal 2,50 mtr.
Nu heb ik er één rijden van bijna 4,50 mtr.
Hiervoor moet wel het nodige in Koploper aangepast worden maar dat gaat redelijk.
Nog een kleine hindernis te nemen maar rijden doet de trein nu al.
Gelukkig hebben we het Koploper forum om te helpen bij zulke situatie's.


Inmiddels rijdt een trein van 4,5 mtr zijn rondjes over de baan.

Het "probleem" is opgelost en de trein van 4,5 meter rijdt nu keurig zijn rondjes over de baan, tussen de andere treinen door.


d.d. 04-06-2009

Tja en dan je weer eens aan het kijken en tekenen, ben nog steeds niet uit het definitieve ontwerp.
Kom je op het geweldige idee om de tafel toch maar tegen de achtermuur aan te zetten.
Omdat de tafel rijdend is kan je hem makkelijk naar voren halen als je aan de achterzijde aan het werk bent.
Door nu de tafel toch tegen de muur aan te zetten heb je voor meer ruimte en kan er dus wat extra spoor gelegd worden.
Tevens krijg ik dan ook wat meer loop ruimte dan die ene meter die ik nu had.
Alleen één probleempje, er ligt spoor in de weg.

De baan staat tegen de schoorsteen                                                           Het slopen gaat beginnen .........

Er zit dus niets anders op dan een gedeelte "slopen" en opnieuw opbouwen.
Ach zo blijf je bezig zullen we maar zeggen.

De schroevendraaiers, zaag enz.... gepakt en begonnen met "slopen".
Tjonge het is sneller gesloopt als in elkaar gezet.

Zie hier het resultaat, één hap uit de tafel.:


De schoorsteen staat nu "in" de baan. 


Achter kun je goed zien dat ik toch een redelijk stukje ruimte heb gewonnen op deze manier.


Ik heb ook een nieuw baanplan gemaakt met de extra ruimte aan de zijkant en de schoorsteen als "obstakel" in de baan.
Het bouwen kan weer verder.......

d.d. 05-november-2009

Ik ben begonnen de nieuwe sporen naar het volgende nivo te leggen.
Eerst aan de linkerzijde een spiraal naar boven, deze spiraal zal de 3 nivo's verbinden met elkaar.


De rails er even opgelegd of wat ik in Winrail getekend heb klopt....... 

De boel even een beetje opgeruimd voor een wat nette foto en beter overzicht. ;-)


Gelukkig het past..links op de foto is de extra ruimte die ik gekregen heb door het "opschuiven" van mijn baan.

De sporen moeten natuurlijk omhoog maar eerst eens kijken dat wat ik getekend heb met Winrail ook werkelijk klopt en aansluit.


De sporen moeten hier dus wel aan elkaar liggen, eerst de boel maar eens omhoog brengen.

Alles klopt, dus de platen kunnen afgetekend worden en daarna gezaagd.


De platen zijn afgetekend en kunnen dus gezaagd worden.

Doordat het spoor t.h.v. de schoorsteen natuurlijk gesloopt is moet dat ook vernieuwd / veranderd worden...


Ook rechterkant moest veranderen, de schoorsteen zit "in de weg"......

Na het uitzagen kan de klimspiraal omhoog gebracht worden, eerst met klosjes hout even proberen of de stijging niet te groot wordt.
Heb ooit een insider wagen met waterpas gekregen, dit is een leuke hulp.
Alles blijft binnen mijn "norm" van 3,5% stijging. 
Tijd om alles op draadeinden te gaan zetten.


De sporen op hoogte gebracht , eerst met hout ...................................... Daarna met draadeinden.

Nu eens kijken of er ook een trein overheen wil..........


De eerste proefritjes worden gemaakt..........

Inmiddels is op een aantal plekken geluidisolatie onder de rails aangebracht om eena te kijken of het veel scheelt.
Tot nu toe niet echt enthousiast over het resultaat, denk dus dat de rest maar blijft zoals het is.


Isolatie onder een gedeelte van de rails aangebracht.....


De "tijdelijke" keerlus is weer terug en er wordt inmiddels om de schoorsteen heen gereden.


De linkerkant is inmiddels ook helemaal aangesloten en er kan weer echt rond gereden worden.


Ook de elektrische aansluiting van de stijgspiraal is gemaakt dmv een stekker verbinding.


Van 4 naar 2 sporen ......


Ziet er best mooi uit zo dat baanvak om die schoorsteen heen, alleen zie je er straks (ooit!) niets meer van.


Tijd voor het serieuze proefrijden is begonnen, materieel op de baan en GAAN!!!!


Oeps, de mat '24 "Blokkendoos" ging achteruit en kwam een 2200 tegen op zijn pad....... foutje, gelukkig geen schade.
Ze rijden daar dan ook niet harder als +/- 40 schaal km-ers per uur.



Maar alles stond wel even stil.................

18-08-2010

We zijn weer een stukje verder gegaan.
De aanloop naar het volgende nivo wordt gemaakt.......


De draadeinden nog aanwezig                                                    De draadeinden zijn verwijderd

 

09-10-2010

Even een kleine update, er is een persoon die wel heel vaak opmerkt dat nog niet alles op de site staat. 
Bij deze dan ......... ;-)


De eerste rails naar het hoogste nivo worden gelegd.......




De nieuwe tijdelijke eindhalte ....................

Nu nog de blokken maken en aansluiten op een terugmelder.
Dan Koploper aanpassen en we kunnen weer een stukje verder proefrijden.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Helaas, Grenspost is niet meer. ;-(

Door omstandigheden was ik genoodzaakt om mijn baan af te breken.
We hadden de zolder nodig voor andere zaken al waren deze tijdelijk.
In eerste instantie had ik de baan opgedeeld in stukken en deze opgeslagen op een deel van de zolder.
De bedoeling was om de baan weer neer te zetten op het moment dat de zolder weer vrij kwam.

Maar uiteindelijk heb ik besloten de zolder aan mijn dochter te geven.
Die gaat volgend haar naar het voortgezet onderwijs en die kon wel een grotere kamer gebruiken.
We hebben dus van kamer geruild.

Hier nog een foto zoals de zolder er nu uitziet..... vergelijk met de foto's hierboven. ;-)



Einde wat van een hele mooie baan moest worden maar ...............

Er is ook een kamer vrij gekomen, stukje kleiner als de zolder maar we kunnen nog bouwen.
Het wordt dus wel een stuk kleinere baan maar voordeel is natuurlijk wel dat het een stuk sneller kan gaan.

NAAR DE NIEUWE PLANNEN