Modelspoor:


De ombouw van een kraan-sik van Roco naar Märklin digitaal:


Eigenlijk ligt er nog een mat '54 op me te wachten waarvan het dak nog grijs en de gele biezen nog aan gebracht moeten worden.
 Een Kit van MK messing kit die nog steeds niet af is ,maar kreeg de kriebels.

Eeen collega van mij heeft een sik voor Märklin digitaal en ik vond het tijd worden om ook maar eens een ombouw poging te wagen.
Van mijn collega even zijn sik te leen gekregen en eens gaan proefrijden.
Goh, dat reed mooi en ik had nog een sik liggen dus ...................


Dus toch maar besloten om dit op te pakken, het is een leuk projectje en kost niet "teveel" tijd. ;-)

Wat ga ik doen, ten eerste hem ombouwen naar Märklin Digitaal.
Daarnaast wil ik wat extra details aanbrengen of accentueren.

Wat heb je allemaal nodig:

- Sleper Märklin  7185
- Decoder Viesmann 5442 (N-spoor decoder)
- Rood mini-lampje Faller Art. Nr. 672
- Weerstandje +/- 500Ohm
- Verschillende stukjes Styreen 
- .............................

D

Omdat de decoder welke in de sik komt een knipperfunctie heeft ook aan een zwaailicht gedacht.
Toen ik de sleper ging halen welke onder de sik komt had ik het met Johan (Firma Grootendorst) over 
een zwaailicht en dat ik daar een lampje voor moest hebben, die had hij wel van Faller.
Dus ik naar huis met een lampje en een slepertje, de decoder had hij niet op voorraad maar is besteld.


Het originele zwaailampje met houder voor de HIAB-kraan


De sleper en het nieuwe zwaailichtje........

OOp de plek van het originele "zwaailicht" het gaatje uitgeboord tot 2.2 mm.
Nu past het rode faller lampje er precies in.
Het gele steuntje van de HIAB-kraan past dan nog precies er omheen.
Met een lijmpistool het lampje d.m.v.  zijn  draadjes vast gezet tegen het dak.
Daarna de draadjes even aangesloten op 16Volt..............


Even testen, oeffff is wel fel zo.

Oke dat was dus ietsje :-) te fel, dat is geen zwaailichtje meer maar een hoogtezon.
Dus maar even een paar verschillende weerstanden gepakt.
Bij +/- 500Ohm krijg je een heel ander effect.


Hmmmm een weerstandje doet wonderen.

De onderkant van de sik van mijn collega eens goed bekeken.
Deze sik is gekocht bij Modeltreinexpress en door hun omgebouwd.
In eerste instantie wilde ik hun voorbeeld volgen.
Maar eigenlijk had ik zoiets van, "Ik probeer wat nieuws, ik bouw zelf een onderplaat van styreen".
Voordeel is dan natuurlijk, gaat het mis heb je de originele onderplaat nog.


De onderkant met originele bodemplaat

Van een paar stukjes styreen een nieuwe onderplaat gemaakt.
Als basis gewoon een plaatje en daarop een aantal stukjes U-profiel.
Even op de juiste hoogte maken en voila een nieuwe bodemplaat.


De nieuw gefabriceerde bodemplaat van Styreen nog zonder gaten voor de schroeven

Nadat de bodemplaat op maat was en goed paste, de gaten over genomen uit het frame en geboord.
In eerste instantie toch niet 100% gedaan want de plaat stond onder spanning.
Maar een paar keer kort met een klein vijltje door het geboorde gaatje en de spanning was weg.
De eerste keer de bodemplaat vastgeschroefd, de NEM-koppelingen houders hebben precies genoeg
 speling zodat de koppelingen soepel bewegen maar wel goed op hoogte staan.


De nieuwe bodemplaat zit eronder (nog zonder Märklin sleper) en jawel het past.

Even proef gereden op gelijkstroom en geen problemen geconstateerd.
Geen rare bijgeluiden van tandwielen die aanlopen of zo.
Als de sleper er onder zit de plaat zwart maken en niemand die het meer ziet.
Na de proefrit de sik maar even vereeuwigd.


Een sik met twee lange gele haren........ de draadjes van het zwaailichtje.

Helaas is de decoder nog niet in huis dus maar even verder met de details.
Het elektrische gedeelte komt dan later wel.........

Aangezien het een kraan-sik betreft moeten er natuurlijk wel details aangebracht worden op de kraan.
Als je de kraan zo bekijkt is het echt een geel stuk plastic.
Dit wil ik proberen een beetje bij te werken, aan de slag dus maar.

De HIAB-kraan nu op zijn steun op het dak, wel geel hé die kraan......


Nog een keer maar nu van de zijkant, nog zonder stickers op de kraan.

Omdat er geen "glas" in de cabine zit eerst daar maar eens mee aan de slag.
Uit een stuk verpakkingsmateriaal een stuk hard doorzichtig plastic gesneden.
Dat stukje plastic op maat geknipt en met een platbek tangetje omgezet.
Daarna met veel passen en knippen de juiste vorm gegeven aan het plastic.

Het op maat geknipte en "omgezette" stukje doorzichtig plastic voor de cabine ramen.

Het smalle omgezette stukje is voor het voorraam, het  deel in het pincet is voor de zijkant.
Voorzichtig heb ik beide delen erin gelijmt.
Wel eerst even het dak verwijderen, dat zit met nokjes vast in de rand  bij de "frontruit".
Omdat die nokjes ook op de andere kant zitten maar er daar geen randje zit hier geen glas
ingezet maar de kraan cammoufleerd wel het een en ander in gevouwen toestand.
Nadat de lijm droog is kan het dak er weer op.

Zo nu de buitenkant van de sik aanpakken.
Om te beginnen heb ik de kraan van de sik gedemonteerd zodat ik de afwrijf transfers die meegeleverd zijn
met de sik kon plaatsen.
Door Roco worden ook frontseinen en luchtslangen meegeleverd.
Deze waren ook nog niet geplaatst, dat heb ik dus ook meteen gedaan.
Omdat Roco helaas maar twee frontseinen meeleverd ook Johan nog maar een mailtje gestuurd en er 2 
frontseinen bij besteld, staat wel leuk rondom.

Hier zijn de stickertjes van de kraan geplaatst incl. wat losse onderdelen, staat al een stuk beter..

De decoder is binnengekomen bij Grootendorst, de volgende dag meteen maar opgehaald en aan de slag.
De lok eerst maar uit elkaar gehaalt, zoveel stelt dat eigenlijk niet voor.
Binnen no time heb je 5 onderdelen voor je liggen en kunnen we aan de slag met de inbouw van de decoder.


De deocDe decoder met een maten van 11,4x8,8x3,3 mm.



Het binnenwerk, eigenlijk is het niet veel .........



Oke nu slopen dat ding, het binnenwerk eruit, het zijn eigenlijk maar een paar onderdelen.

Ik ben begonnen om bij het printje de kleine onderdelen eraf te halen.
Alle drie de onderdeeltjes kunnen eraf.
Daarna heb ik tussen de linker en rechter "wielkontakten" een draadbrugje gelegd.
Hierdoor zijn alle wielen met elkaar verbonden.

Het printje, de verbindingen kunnen los gesoldeerd worden.

Daarna het binnenwerk weer geheel gemonteerd.

Het binnenwerk zonder de decoder.

Viesmann levert bij de decoder een stukje dubbelzijdig tape.
Daarmee plak je de decoder voor het wormwiel op het frame.
Wel eerst even het frame goed vetvrij maken natuurlijk anders laat de tape los.



DDe decoder op het frame geplakt.

Vervolgens ben ik de draden gaan aansluiten volgens de gebruiksaanwijzing.
De grijze en oranje draad naar de motor.
De zwarte draad naar de wielkontaketen.
De rode draad aan de nu nog losse sleper.
En de gele draad naar het zwaailampje.
De witte draad wordt niet gebruikt en heb ik geisoleerd.

De sleper had ik reeds ontdaan van zijn mica plaatje.
Ik heb eerst de draad eraan gesoldeerd omdat ik bang was dat anders door de warmte de bodemplaat zou smelten.


De sleper ontdaan van zijn mica-plaatje

Daarna heb ik de sleper onder de bodemplaat gelijmd met een klein drupje superlijm.
De draden zijn zoveel mogelijk onder de gele klem door gelegd om te voorkomen dat ze ergens tegen aan lopen.


De sik in drie delen.................

Als laatste heb ik het tweede gele draadje van het knipperlicht aangesloten op de zwarte draad.
Oke de bedrading ligt, alles nogmaals goed controleren.
Vervolgens de lok weer in elkaar zetten, vergeet de NEM-koppeling houders niet.

En toen .......... de eerste test rit.
De decoder staat standaard ingesteld op adres "03".
De lok op de baan en adres ingetikt.
Ik draai de ronde knop van de 6021 om, niks....................
Hmmmmm hoe kan dat, ik raak de lok aan een zacht gekraak en weer niks.
Schrik, nee toch decoder opgeblazen??????
Functie aangezet, lampje gaat niet branden.
Ik raak de lok nog een keer aan en even licht het lampje op.
Na veel zoeken bleken de wielen zo vuil.

Na de wielen schoongemaakt te hebben reed de sik zijn rondje's.
Als de lok achteruit reed ging het zwaailichtje branden.
Daar moest nog wat aan gebeuren.
De decoder heeft een mogelijkheid tot knipperen van de functie uitgangen.
Dus in de handleiding gedoken om de CV's op te zoeken.
Na wat programmeer werk, knippert het lampje en is het adres gewijzigd in "35
Het zwaailichtje zet ik aan met "F1".
Voor die instellingen zie de CV's hieronder.

CV's:

CV50 : 1 ( gele draad wordt knipper)
CV56 : 1 (niet rijrichting afhankelijke lichtschakeling)
CV58 : 1 (gele draad wordt geschakelt door F1)

Als ik nu de sik op de baan zet , dat is zo gaaf, zo'n klein lokkie maar hij valt lekker op door dat knipperlicht.

Zo nu de details nog aanbrengen verder, maar dat schrijf ik weer een andere keer.
Eerst maar eens een tijdje genieten van zo'n kleine opvallende rakker op mijn testbaantje..



Let op: Ombouw geschied op eigen risico, ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor welke schade dan ook ontstaan naar aanleiding van deze beschrijving.