Modelspoor:


Inbouwen interier verlichting in Piko Mat '54:

 

De beschrijving gaat over de inbouw van Digirails interieurverlichting in Piko Mat'54.


De klus, de Digirails LED-strips inbouwen in deze Mat'54


Hier de Mat'54 op de baan nog zonder interieurverlichting

We beginnen met de Mat'54 open te maken volgens de gebruiskhandleiding van Piko.
Dus een schroef bij elk draaistel, de automatische koppeling eraf en onder het grijze plaatje nog 2 schroeven.
Even voorzichting met de kap openen, begin aan de korte kopwand en til deze voorzichtig omhoog.
De onderste frontseinen zitten in een aparte (groene) houder, deze voorzichtig uit de neus halen voordat je de kap helemaal los trekt. 


De "motorbak" is open en klaar voor het echte werk........

Vervolgens de LED-strip even naast de bak houden en de lengte van de strip bepalen.
De Led-strips kun je afkorten op de aangegeven punten.


Hoe lang moet de LED-strip worden........

Ik ben tot de knik in het "plafon" gegaan.


De stippellijn thv de knik in het "plafon".......

Ik heb de LEDstrip op de stippellijn door geknipt met een scherpe zijkniptang.


De ingekorte LED-strip naast de bak en de draden nog netjes in de lus.......

Het "plafon" zit gelijmd op een aantal puntjes aan het interieur.
Door voorzichtig met een schroevendraaier tussen interieur en plafon te zetten komt de lijm los zonder de puntjes af te breken.


Schroevendraaier schijn onder het plafon en op het interieur.

De draden zitten netjes strak door een lus, deze even terug gedraaid zodat ik wat meer ruimte heb.


Ruimte gemaakt om de LED-strip te passen.......

Ik heb de LED-strip in het gangpad gelegd, er zit alleen een pijpje in de weg waar de twee blauwe draden doorheen lopen.
Dit pijpje heb ik voor de helft een stukje afgeslepen zodat de bovenkant van de LED-strip gelijk ligt met het interieur.
Let er wel goed op dat je de draden niet beschadigd...........


De LED-strip op zijn plek, het pijpje zit duidelijk in de weg..........

Als je het pijpje ver genoeg hebt afgeslepen komt de bovenzijde van de LED/strip gelijk met het interieur.


De LED-strip past er nu mooi in.

Vervolgens twee draden aan de LED-strip gesoldeerd.
Ik heb decoderdraad gebruikt van 0.05mm2


De LED-strip met aans;uitdraden.

Daarna de LED-strip plaatsen en het plafon er weer op, je hoeft als je netjes gewerkt hebt de LED-strip niet te lijmen.
Deze zit netjes klem tussen het pijpje het interieur en het plafon.
Vervolgens de draden weer in een lusje.........


Bijna weer als origineel, alleen nu met LED-strip.

Daarna de draden aansluiten, ik heb ze rechtstreeks op de voeding aangesloten.


Aansluiting op de sleper.....

 


en de aansluiting op de wielen.

Daarna even testen of alles het doet, je hebt wel de andere bak ook nodig want daar zit de sleper onder.


De verlichting doet het.

Bak dicht bouwen ook weer volgens de beschrijving van Piko.
Het is even rommelen om de frontseinhouder weer goed op zijn plaats te krijgen.
Maar met een beetje geduld en wat rommelen lukt het wel en als je er een paar gedaan hebt wordt je er erg handig in. ;-)

Daarna de volgende bak erbij gepakt en ook deze aan de hand van de beschrijving proberen open te maken.
Normaal geen enkel probleem, normaal........
Ik had alle schroeven eruit maar aan n kant wilde de kap er met geen mogelijkheid af.
Na veel trek en wring werk kom ik tot de ontdekkin dat n zijde het interieur aan de kap gelijmd zit.
Uiteindelijk heel voorzichtig met wat wring en trekwerk de lijm weten los te krijgen om de kap eraf te halen.
Uiteindelijk bleek er slordig gewerkt te zijn bij Piko, de ramen worden in de kap gelijmd.
Bij mij was de lijm dus ook naar beneden gelopen en heeft de kap aan het interieur gelijmd......
Was overigens de eerste keer dat ik dit tegen kwam, zal dus wel een incident zijn, heb ik weer.... 


De lijmsporen duidelijk zichtbaar op het interieur.........

Ok de kap is eraf, tijd voor de volgende inbouw.
Deze bak heb ik voorzien van een eigen aansluitng op de wielen.
Er zit geen rechtstreekse aansluiting in de bak maar is wel zelf makkelijk te maken.
Je legt het treinstel even op zijn kop.
Met een platte schroevendraaier welke ik heel voorzichtig tussen draaistel frame en onderplaar zet wring ik de onderplaat los.

 


De kant waar de schroevendraaier er tussen "moet" ....

De onderplaat voorzichtig verwijderen, let op dat er geen nokjes afbreken.


Onderplaat verwijderd.

Ik heb een standaard massaveer van Marklin omgebouwd zodat deze in het draaistelframe past.
De breedte is daar max. 1cm.
Hiervoor heb ik de zijkanten er eerst afgeknipt.
Vervolgens in het midden deze massaveer doorgeknipt en in elkaar geschoven en weer aan elkaar gesoldeerd.
Meteen een draadje eraan en de massaveer kan geplaatst worden.



De omgebouwde massaveer.......

Ik heb de massaveer met een klein drupje secondenlijm vastgezet.
Tevens op de plek waar de veer de assen raakt even een beetje wit Roco vet gedaan zodat de assen lekker soepel blijven draaien.


Massaveer geplaatst en de assen voorzien van een beetje vet.

Daarna kan de onderplaat er weer op.

Ok, de aansluiting voor massa is gereed.
Laten we de inbouw in dit rijtuig van de LED-strip eens onder de loep nemen.
Eerst weer ruimte creeeren om het plafon eraf te halen, de draden weer even los halen.
Dit keer zit het met plakband vast geplakt dit verwijderen zodat we genoeg ruimte hebben.


De draden zijn weer los....

Het plafon weer op dezelfde manier los wippen als de andere bak en dan zover mogelijk ruimte maken.


Plafon is los en er is ruimte op te passen en te slijpen........

De LED-strip in het interieur leggen en kijken waar de strip op blijft liggen.
Nu moeten er dus twee pijpjes ingekort worden en een stukje van een toilet wand afgeslepen worden.
Tevens van een stukje tussenwand ook een stukje afslijpen.


Waar moet er wat afgeslepen worden............

Na wederom het nodige slijpwerk, net als in de andere bak, steeds passen of de strip er goed in past.
Je zal een paar keer moeten proberen en slijp niet teveel weg.
Uiteindelijk past het allemaal netjes en ligt de LED-strip wederom klem en hoeft ook nu dus niet gelijmd te worden
Daarna is het een kwestie van de draden weer aansluiten, die van de massaveer op de ene aansluiting van de strip.
De andere op de rode (roze) draad van de sleper.


Aansluiting rechtstreeks op de draad vanaf de sleper............

 


Daarna even op de baan, testen of ook deze verlichting werkt.

 


De kap er weer op en de terin op de baan, ziet er goed uit toch ........................of ...........

 


Met zijn maatjes door de bocht, alle drie inmiddels voorzien van interieurverlichting.

Uiteindelijk bleek bij de gele Mat'54 de verlichting door de bakwand heen te schijnen.
De groene hebben daar geen last van......
Oke dat is een klsuje die wordt nog op gepakt.


Oeps, wat is dit, de bakken schijnen verschrikkelijk door, bij de gele versie dan, de groene hebben daar geen last van.

 

De bakwand lichtdicht maken komt nog een keer...........

Wordt vervolgd.........

Marco.

 


Opmerkingen, tips..............Ik hoor ze graag.

 

 

Let op: Ombouw geschied op eigen risico, ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor welke schade dan ook ontstaan naar aanleiding van deze beschrijving.