Modelspoor:


Ombouw van Kruckenberg Railzeppelin 3077 naar Digitaal:

 

Voor vele Märklin fans is de Railzeppelin een bekende.
Als jong ventje zat ik me te vergapen in de catalogus aan het model, mooi ............ nee, apart zeker!!!
Op de een of andere manier heeft het model me toch altijd wel geboeid.
Weet nog goed dat ik met mijn ouders een keer per trein naar Aken ging en daar in de stationshal een modelbaan stond.
En wat reed daar in de lucht , op een eigen baantje, inderdaad een Kruckenberg Railzeppelin

In mijn jeugd jaren lopen twijfelen maar elke keer wonnen andere modellen de wedstrijd voor het geld in mijn portemonnee
Maar afgelopen Eurospoor liep ik tegen een wel heel mooi exemplaar (nieuwstaat) voor weinig.
Ik kon hem nu echt niet meer laten liggen en heb hem gekocht met het idee er een gadget van te gaan maken.
Veel zal hij straks niet rijden op mijn baan maar leuk is hij wel aan het geworden.

Hieronder de verbouwing naar digitaal met enkele extra functie's.

 
Te wachten op wat komen gaat, incl. lokpilot4 decoder en HAMO magneet......

Natuurlijk voor de ombouw eerst checken of hij goed rijdt.......
Tja, alle jaren in zijn doos hebben hem geen goed gedaan, de olie is hard geworden en de motor draait niet rond.
Maar na een schoonmaakbeurt met een beetje wasbenzine e.d. en een nieuw drupje olie draait het motortje als nieuw.
Kan ook niet anders want tijdens schoonmaken kwam ik er achter dat de zeppelin nog nooit gereden had.
Het anker was nog helemaal nieuw.......... 

 


De zeppelin laat zijn binnenste zien, twee motoren, één voor de prop en één voor de aandrijving.

De zeppelin is natuurlijk analoog en heeft dus een "ouderwets" omschakelrelais.
Dit wordt vervangen door een ESU locpilot 4 decoder.
De motor van de propellor wordt gevoed via een brugcel/gelijkrichter, het grijze blokje op de foto.
Omdat de ESu decoder niet met "wisselstroom" motoren overweg kan gaan we eerste de veldspoel vervangen voor een HAMO magneet
Dit is in dit geval een Märklin nr:220450 


De motor nog met veldspoel

 


Motordraaistel gedemonteerd en de HAMO magneet erin gezet....

 


Schakelrelais en alle bedrading verwijderd.........

 


Draaistel gemonteerd en voorzien van de nieuwe HAMO magneet ipv de veldspoel

 


Bedrading vanaf de gelijkrichter naar de "prop-motor" zit er nog in

 


Decoder aansluiten volgens de bekende kleurcoderingen.......

 

 


Ook komt er interieurverlichting van Digirails in, door de decoder te schakelen

 

Animatie van de functie's:

Frontverlichting - interieurverlichting - propellor 

 


 

 


En nog een een laatste foto in vol ornaat......... 

Ik heb de locpilot nog moeten fune-tunen om een goed rijdende zeppelin te krijgen.
Met de fabrieksinstellingen reed hij ruim 300 (schaal-) km/u en was heel slecht te regelen.
Daarom een aantal CV's aangepast zoals ook in de handleiding beschreven stond...
Marklin kleine schijfcollector met HAMO (of ESU 51961) magneet:
CV02  = 04
CV52 = 32
CV53 = 70
CV54 = 15
CV55 = 48

Under constrution......

 

Voor degene die denken dat dit "treinstel" niet echt bestaan heeft een link naar Youtube over de eerste rit............
Daar zijn overigens meer filmpjes over dit treinstel te vinden.

 


Opmerkingen, tips..............Ik hoor ze graag.

 

 

Let op: Ombouw geschied op eigen risico, ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor welke schade dan ook ontstaan naar aanleiding van deze beschrijving.