Provincie Limburg

Aantal routes: 15
Aantal km.: 442

Download de routes als Acrobat PDF    Download de routes als Acrobat PDF bestand.

Of zoek naar een route.
Weersverwachting
Utrecht
Meer weer in Utrecht

Let op: de niveau aanduidingen voor Zuid-Limburg moeten anders worden gehanteerd dan voor de rest van Nederland.

Eenvoudig: hoofdzakelijk vlak met enkele beklimmingen.
Gemiddeld: moeilijkere beklimmingen op meer lossere ondergrond, enige stuurmanskunst vereist.
Zwaar: veelal lastige beklimmingen op meest losse ondergrond, goede techniek vereist.

Parkstad Limburg, Heerlen
Aantal: 1
Vertrekpunt: Sport en Leisure Park aan de Hofstraat 5 in Landgraaf.
Afstand: 52 km.
Niveau:
Bereikbaarheid: Auto: de A2 richting Maastricht. Bij knooppunt Kerensheide de A76 richting Heerlen. Neem afslag 6 Voerendaal en volg de N281 richting Heerlen. Neem de afslag bij het Parkstad Limburg Stadion. Ga rechtsaf, dit is de Imstenraderweg. Onder het viaduct door en bij de rotonde rechtdoor. Bij de driesprong rechtdoor, bij de volgende kruising rechtdoor, en bij de tweede driesprong ook weer rechtdoor. Bij de volgende rotonde rechtsaf, dit is de Euregioweg. Bij de kruising rechtdoor en bij de rotonde ook weer rechtdoor, dit is de Hofstraat. Aan de rechterkant is parkeergelegenheid.
Trein/fiets: verlaat station Heerlen de Kissel aan de zuidkant. Linksaf via de Kissel Mijnspoorweg naar de driesprong. Bij de driesprong linksaf, de Einsteinstraat in. Bij de volgende rotonde rechtdoor, bij de kruising rechtdoor en bij de volgende rotonde rechtsaf. Dit is de Hofstraat.
Opmerking: De route is een geheel maar kan ook in 3 afzonderlijke lussen worden gereden. Lus 1 Rode Beek (17 km.), lus 2 Brunssummerheide (14 km.) en lus 3 Strijthagen (24 km.).
Kaart verkrijgbaar bij de kantine van VV Schaesberg op het Sport en Leisure Park (open maandag t/m vrijdag vanaf 16:00 uur, zaterdag en zondag vanaf 8:00 uur). Daar is ook de mogelijkheid om je MTB schoon te spuiten, te stallen en is er een douche- en omkleed gelegenheid.
Informatie: Kantine van VV Schaesberg tel. 045-5316658.
Internet: www.mtbclub-discovery.com en www.sportenleisurepark.nl/Home/SportAanbod.aspx?sub=mountainbiking.

Zuid Limburg
Aantal: 8
  Route 1: Sint Geertruid (rood)
  Vertrekpunt: Bij Café en Camping de Bosrand aan de Moerslag bij Sint Geertruid of het Hotel Slenaker Vallei aan de Dorpsstraat in Slenaken aan de voet van de Loorberg.
  Niveau:
  Bereikbaarheid: Auto: de A2 richting Maastricht. In Maastricht bij het knooppunt Europaplein de N278 richting Vaals volgen. Ongeveer 3 km. na Margraten rechtsaf richting Euverem/Forel Dorado. Deze weg bljiven volgen naar Beutenaken en Slenaken. In Slenaken linksaf, in de bocht naar rechts is de parkeerplaats.
Trein/fiets: vanaf station Schin op Geul de N595 volgen richting Wijlre en Gulpen. In Gulpen de N278 volgen richting Margraten. Na ongeveer 2 km. linksaf richting Euverem/Forel Dorado. Deze weg bljiven volgen richting Beutenaken. In Waterop kun je de route al gaan volgen.
  Foto: Startplaats 1 bij Sint Geertruid
Startplaats 2 in Slenaken
  Route 2: Maastricht (blauw)
  Vertrekpunt: Parkeerplaats Zonhof aan de Molenweg in Amby of de Parkeerplaats op de kruising van de Provincialeweg en de Dorpstraat bij Reijmerstok.
  Niveau:
  Bereikbaarheid: Auto: de A2 richting Maastricht. In Maastricht bij het knooppunt Europaplein de N278 richting Vaals volgen. Na ongeveer 1 km. linksaf de Vijverdalseweg in. Bij de kruising rechtsaf en aan het einde van de bebouwde kom links voor de Molenweg. Deze blijven volgen om in Amby bij de parkeerplaats te komen.
Trein/fiets: vanaf station Maastricht richting Amby. Aan de oostkant van Amby ligt de Molenweg.
  Foto: Startplaats 2 bij Reijmerstok
  Route 3: Margraten (groen)
  Vertrekpunt: Het Gemeentehuis aan het Amerikaplein in Margraten of aan de Gasthuis in Gasthuis.
  Afstand: 30 km.
  Niveau:
  Bereikbaarheid: Auto: de A2 richting Maastricht. In Maastricht bij het knooppunt Europaplein de N278 richting Vaals volgen. Afslaan Margraten in en de 4e afslag links is het Gemeentehuis.
Trein/fiets: vanaf station Valkenburg richting Sibbe en Margraten. Vlakbij de N278 is het Gemeentehuis.
  Foto: Startplaats 1 in Margraten
Startplaats 2 in Gasthuis
  Route 4: Meerssen (rood)
  Vertrekpunt: Bij Café-Restaurant De Nachtegaal aan de Gemeentebroek bij Meerssen of bij Café Ghijsen aan de Raar in Raar.
  Niveau:
  Bereikbaarheid: Auto: de A2 richting Maastricht. Voor Maastricht neem je afslag Meerssen. Eenmaal in Meerssen volg je de Bunderstraat. Net voor het verlaten van de bebouwde kom linksaf voor de Korte Raarberg. Aan het eind rechts, voorbij de kruising is de parkeerplaats.
Trein/fiets: vanaf station Meerssen volg de Stationstraat in noordelijke richting. Aan het eind rechtsaf. Net voor het verlaten van de bebouwde kom linksaf voor de Korte Raarberg. Aan het eind rechts, voorbij de kruising is de parkeerplaats.
  Foto:

Startplaats 1 bij Meerssen
Startplaats 2 in Raar

Route 5: Valkenburg (zwart)
  Vertrekpunt: Parkeerplaats aan de Burg. Henssingel in Valkenburg of bij de kerk aan de Sibberkerstraat in Sibbe.
  Afstand: 30 km.
  Niveau:
  Bereikbaarheid: Auto: de A2 richting Maastricht. Neem bij Rothem de afslag voor de A79 richting Heerlen. Daarna afslag 3 Valkenburg. Na het spoor linksaf en deze weg blijven volgen. In Valkenburg kom je nu op de Oosterweg. Voordat deze met een bocht naar rechts gaat linksaf slaan, hier is de parkeerplaats.
Trein/fiets: vanaf station Valkenburg richting het centrum via de Nieuweweg. Daarna linksaf en de Oosterweg blijven volgen. Voordat deze met een bocht naar rechts gaat linksaf slaan.
  Foto: Startplaats 1 in Valkenburg
Startplaats 2 in Sibbe
  Route 6: Gulpen (blauw)
  Vertrekpunt: Parkeerplaats bij het zwembad Mosaqua aan de Molenweg in Gulpen of de Parkeerplaats van de camping aan de Slenakerweg tegenover Forel Dorado.
  Niveau:
  Bereikbaarheid: Auto: de A2 richting Maastricht. In Maastricht bij het knooppunt Europaplein de N278 richting Vaals volgen. Ongeveer 3 km. na Margraten rechtsaf richting Euverem/Forel Dorado. Aan de rechterhand is de camping en de parkeerplaats. Trein/fiets: vanaf station Schin op Geul de N595 volgen richting Wijlre en Gulpen. In Gulpen de N278 volgen richting Margraten. Net voor het einde van de bebouwde kom linksaf, dit is de Molenweg. Bij het zwembad begint de route.
  Foto:

Startplaats 1 in Gulpen
Startplaats 2 bij Forel Dorado

Route 7: Mechelen (zwart)
  Vertrekpunt: De Hoofdstraat in Mechelen of aan de Mesweg in Eys.
  Niveau:
  Bereikbaarheid: Auto: de A2 richting Maastricht. In Maastricht bij het knooppunt Europaplein de N278 richting Vaals volgen. Net voorbij Gulpen linksaf slaan richting Wittem. Daarna de 1e rechts, dit is de Van Plettenbergweg. Eenmaal in Eys is dit de Mesweg geworden, aan de linkerkant is de parkeerplaats.
Trein/fiets: vanaf station Schin op Geul de N595 volgen richting Wijlre. In Wijlre de weg blijven volgen richting Wittem. Na ongeveer 1 km. is links het kasteel Cartils, hier kun je de route oppakken.
  Foto: Startplaats 2 in Eys
  Route 8: Vijlen (groen)
  Vertrekpunt: Bij Hotel De Smidse aan de Terpoorterweg in Epen, de Randweg in Vaals of aan de Epenerbaan bij Vaals.
  Niveau:
  Bereikbaarheid: Auto: de A2 richting Maastricht. In Maastricht bij het knooppunt Europaplein de N278 richting Vaals volgen. Net voor de bebouwde kom van Vaals rechtsaf de Randweg in. Hier is de parkeerplaats.
Trein/fiets: vanaf station Schin op Geul de N595 volgen richting Wijlre. In Wijlre de weg blijven volgen richting Wittem. De rijksweg oversteken en via Partij naar Mechelen. In Mechelen linksaf en de Hilleshagerweg volgen. Net voor Vijlen kom je nu vanzelf op de route uit.
  Foto: Startplaats 1 in Epen
Startplaats 2 aan de Randweg in Vaals
Startplaats 3 aan de Epenerbaan bij Vaals
Opmerking: Bij alle VVV's in Zuid-Limburg is een kaart beschikbaar voor € 6,-- voor alle 8 routes.
Informatie: VVV Zuid-Limburg tel. 0900-9798, Meldpost routebeheer tel. 043-3068573.

Overloon en Venray
Aantal: 2
Route 1: Overloon
  Vertrekpunt: Parkeerplaats bij het Oorlogsmuseum, Museumpark 1 in Overloon.
  Afstand: 17 km.
  Niveau:
  Bereikbaarheid: Auto: de A12 naar Arnhem, daarna de A50 richting Nijmegen en dan de A73 naar Venray. Neem afslag 7 Vierlingsbeek richting Overloon. In het centrum van Overloon bij de kruising linksaf de Venrayseweg in en de 2e links de Bergkampweg in. Aan het eind is het museum en de parkeerplaats. Bij de sportkantine is de start.
Trein/fiets: vanaf station Vierlingsbeek via de Overloonseweg richting Overloon. In het centrum van Overloon bij de kruising linksaf de Venrayseweg in en de 2e links de Bergkampweg in. Aan het eind is het museum en de parkeerplaats. Bij de sportkantine is de start.
  Foto: Parkeerplaats bij het museum
Start bij de sportkantine
  Route 2: Venray
  Vertrekpunt: Parkeerplaats aan de Rozendaal in de Ballonzuilbossen bij Venray.
  Afstand: 20 km.
  Niveau:
  Bereikbaarheid: Auto: de A12 naar Arnhem, daarna de A50 richting Nijmegen, bij knooppunt Ewijk de A73 naar Venray. Neem afslag 8 Venray-Noord, linksaf en rechtsaf richting centrum. In het centrum van Venray bij de rotonde rechtsaf de Noordsingel in. Deze gaat buiten Venray over in de Beekweg. Bij de 2e viersprong rechtsaf, de Rozendaal in. Bij het gedenkteken is de start.
Trein/fiets: vanaf station Venray via de Stationsweg naar het centrum. In het centrum rechtsaf voor de Oostsingel, daarna linksaf de Noordsingel in. Deze gaat buiten Venray over in de Beekweg. Bij de 2e viersprong rechtsaf, de Rozendaal in. Bij het gedenkteken is de start.
Opmerking: Van de Overloon route is voor € 0,25 een folder beschikbaar.
Mapje met de 14 routes in De Kempen en De Peel verkrijgbaar bij VVV's in de regio voor € 14,95.
De route bij Venray bestaat uit 3 lussen die ook afzonderlijk kunnen worden gereden, deze zijn 7,5 km., 12,5 km. en 20 km.
Bij de VVV Venray is een kaart beschikbaar.
De 2 routes zijn aaneen te koppelen.
Informatie: VVV Boxmeer tel. 0485-576665 en VVV Venray tel. 0478-510505.
Internet: voor de route van Overloon: www.routebureaubrabant.nl en www.zobrabant.nl/go/fietsen.
Voor de route van Venray: www.mudhunters.nl.

Weert
Aantal: 2
  Route 1: Noord route
  Vertrekpunt: Café Dennenoord Voorhoeveweg 2 in Weert en Wegrestaurant De Wildenberg aan de Eindhovenseweg 101 in Weert.
  Afstand: 15 km.
  Niveau:
  Bereikbaarheid: Auto: de A2 richting Weert. Neem afslag 38 Boshoven. Sla rechtsaf richting Weert, dit is de Eindhovenseweg. Eenmaal in Weert, na het passeren van het tweede viaduct, bij de rotonde rechtsaf. Hier staat De IJzeren Man al aangegeven. Na het passeren van de brug en het spoor bij de volgende kruising rechtsaf, de Kazernelaan in. Als deze naar rechts afbuigt linksaf de Voorhoeveweg in.
Trein/fiets: vanaf station Weert naar het zuiden de Louis Regoutstraat in. Deze gaat over in de Kazernelaan. Als deze naar rechts afbuigt linksaf de Voorhoeveweg in.
  Route 2: Zuid route
  Vertrekpunt: Café Dennenoord Voorhoeveweg 2 in Weert en Parkeerplaats 't Vosseven Lochtstraat 26 bij Stramproy.
  Afstand: 45 km.
  Niveau:
Opmerking: Zeker op de gedeelten van de route over asfalt en fietspaden staan weinig paaltjes. Het devies is hier: geen paaltje te zien, dan rechtdoor!
In de zuidelijke route zijn 3 punten om in te korten.
Foto: Start bij Café Dennenoord
Start bij Parkeerplaats 't Vosseven
Informatie: Gemeente Weert tel. 0495-575000.

Nuth-Voerendaal
Aantal: 1
Vertrekpunt: Parkeerplaats Gitek Sport, Leeuwerikstraat 2 in Nuth en Parkeerplaats Station Voerendaal, Jeustraat 77 in Voerendaal.
Niveau:
Bereikbaarheid: Auto: de A2 richting Maastricht. Bij knooppunt Kerensheide bij Geleen de A76 richting Heerlen nemen. Neem daarna afslag 5 Nuth. Rechtsaf en dan de 1e links, Kamp in. Weer linksaf de Slagboomsweg in. Bij de kruising rechtdoor. Bij de volgende kruising ook weer rechtdoor, dit is de Parklaan. Deze gaat over in de Leeuwerikstraat.
Trein/fiets: naar Station Voerendaal. Hier begint de route.
Opmerking: Folder van het parcours beschikbaar.
Foto: Start bij Parkeerplaats Gitek Sport
Start bij Parkeerplaats Station Voerendaal
Informatie: VVV Zuid-Limburg, tel. 0900-9798.

Bergen
Aantal: 1
Vertrekpunt: Wellsche Hut aan de Wezerweg bij Well, Dorpsservicecentrum ’t Centrum aan de Catharinastraat 18 in Wellerlooi, Café Vink aan de Sterrenbos 1 in Well.
Afstand: 28 km.
Niveau:
Bereikbaarheid: Auto: de A12 richting Arnhem. Bij knooppunt Oosterbeek de A50 volgen richting Nijmegen. Bij afslag Bankhoef de A326 nemen richting Wijchen en Nijmegen centrum. Net voorbij Wijchen bij knooppunt Lindenholt rechtsaf richting Vianen en Boxmeerm, dit is de A73. Neem afslag 9 Venray, rechtsaf richting Wanssum, dit is de N270. Aan het eind linksaf, bij de volgende afslag is links Café Vink.
Trein/fiets: naar Station Venray. Naar het noorden, de Stationsweg volgen, aan het eind rechtsaf, de Monseigneur Hanssenstraat in. Bij de rotonde, net buiten Oostrum, linksaf, de N270 volgen richting Wanssum. De N270 blijven volgen, over het water heen, aan het eind linksaf, bij de volgende afslag is links Café Vink.
Opmerking: Folder van de route te downloaden via www.bergenaandemaas.nl.
Route bestaat uit 3 delen: Blauwe route van 16 km., Groene route van 27 km. en een Rode route van 28 km.
Informatie: Gemeente Bergen, tel. 0485-348383.