TOC-game Versie 5 uitleg.  ©Maarten Otto 2006

 

Link: The Holland scenario for TOC-game

 

 

Laatst bijgewerkt op: 15 jan 2006

- Voorwoord

- Doel van het spel

- Nieuwe speleraccount aanmaken

- Starten in een scenario

- De networkmap

- Treinen kopen

- Het maken van een route

- Het maken van een Template

- Het maken van een Dienstregeling

- De contractsector (goederen)

- Personeel aannemen en ontslaan.

- Veelgestelde vragen en tips voor in het spel.

 

 

VOORWOORD

 

Hartelijk welkom in deze beknopte uitleg over de TOCgame Versie 5. Het doel van deze uitleg is om je wegwijs te maken door de belangrijkste delen van het spel.

 Mocht je er niet uitkomen dan raad ik aan naar http://koti.mbnet.fi/tocgame/v5/instructions/index.html te gaan voor de volledige instructies. (in het engels)

Ik hoop dat deze korte uitleg zal voldoen om een snelle start te maken in het spel. Indien je er echt niet uitkomt neem dan contact met me op via mtotto@casema.nl. voer bij onderwerp TOCGAME in. Ik zal je dan zo spoedig mogelijk verder helpen.

 

DOEL VAN HET SPEL

 

Dank je voor het tonen van interesse in TOCgame.  Het spel gaat over het besturen van uw eigen spoorwegonderneming (TOC) in een vriendschappelijke omgeving, waarin je het moet opnemen tegen andere spelers. Het spel is GEEN programma, maar een reeks Web-pagina's.  TOCgame is verdeeld in verschillende scenario's, waar een aantal spelers met elkaar kan concurreren of samenwerken. Een scenario bestaat uit een netwerkkaart, materieelpakket en een reeks opdrachten die bepalen wat wel en niet mag in het scenario, en waaraan voldaan moet worden. Om een scenario te winnen, moet je sneller winst maken dan jouw rivalen en met een betere tactiek op de proppen komen. Ieder scenario vereist weer een andere tactiek. De meeste scenario's spelen zich af in Groot BrittanniŽ met het daarbij behorende materieelpark,  maar het spel ondersteund ook non-UK scenario's zoals het Holland scenario.

 

NIEUWE  ACCOUNT AANMAKEN

 

Als je TOC game wil spelen zal je je moeten registreren met een gebruikersnaam en wachtwoord. Tijdens de aanvraag van een gebruikersaccount worden de onderstaande vragen aan je gesteld. Hier is voor gekozen om er zeker van te zijn dat iedereen de spelregels even doorneemt. Ga daarom nu naar het scherm TOCgame Rules, en lees de pagina rustig door. Dit duurt nog geen 5 minuten.

Eerst moet je je registreren om het spel te kunnen spelen.

Ga naar new player en vul daar de onderstaande vragen in. Selecteer het hokje als je denkt dat de vraagstelling correct is.  

Let op, onderstaande is een afbeelding.

 

Als je alle vragen hebt beantwoord klik je op de create knop. Indien je account succesvol is aangemaakt zal je nu een nieuw scherm zien. Zoniet, dan heb je de verkeerden combinatie ingevuld in de hokjes. Probeer het nog een keer.

 

Nu kan je je naam, nickname en wachtwoord invullen  **deze kan je - m.u.v. het wachtwoord - NIET meer veranderen**.

Let op, onderstaande is een afbeelding.

Wanneer een nieuwe speler wordt gecreeerd kan geen andere nieuwe speler in de volgende 20 minuten worden aangemaakt. De nieuwe spelers moeten ook 1 uur wachten voordat zij zich bij hun eerste spel kunnen aansluiten. Dit zijn veiligheidsmaatregelen tegen kwaadwillige personen die het spel met valse spelers proberen te overstromen.

 

STARTEN IN EEN SCENARIO

 

Zodra je je account hebt aangemaakt, en een uur hebt gewacht kan je je aanmelden. Je komt nu op de "Player settings"pagina. Hier kan je je wachtwoord veranderen, en je stem uitbrengen voor het scenario dat je graag wil spelen.

 

 

Wachtwoord veranderen:

 Vul je nieuwe wachtwoord in. en druk op "Apply player settings". Als je wachtwoord succesvol is veranderd, wordt je direct uitgelogd. Je kan vervolgens met je nieuwe wachtwoord weer inloggen.

 

 

Het creŽren van een Nieuw Bedrijf

De nieuwe bedrijven worden ook gecreeerd vanuit player settings pagina. Het eerste element is in de vorm van een drop-down menu, waarin je het door jouw gewenste spel kan selecteren. Sommige spelen kunnen misschien niet beschikbaar zijn omdat zij  volledig bezet zijn of als de alliantieregels van het spel de toetreding niet toestaan. De Company name is de volledige naam van je bedrijf. De afkorting is de verkorte vorm van de naam. De livrei is het kleurenschema van je bedrijf. De afkorting en het kleurschema kunnen in het spel NIET meer veranderd worden. de volledige bedrijfsnaam echter wel.

De kleur is een zes-karakter hexadecimale aantekening. selecteer jouw voorkeur. Je kunt dit ook overslaan, het spel zal je dan automatisch een kleur toewijzen.

 

Druk vervolgens op Create company om je bedrijf te starten.

 

Het verwijderen van je bedrijf:

Je kan je bedrijf uit een spel verwijderen als het minstens 16 speeldagen oud is. Dit moet mensen verhinderen tijdens een korte periode van tijd vaak opnieuw te beginnen.

 

DE NETWORKMAP

 

De netwerkkaart

 De Kaart van het Netwerk toont een beeld van de scenariokaart met hoofdstations en lijnen die hen verbinden. De stations in het wit hebben opstelmogelijkheden, Daar kan je je materieel dus huisvesten.

 

Om informatie over de eigenschappen van een bepaalde lijn te verkrijgen, klik je op de snelheidsaanduiding van de respectieve lijn (zwart blokje met gele cijfers). Een informatiescherm opent rechts van de kaart. (de snelheidsgrens die op de kaart wordt getoond is altijd voor de lichtste aslading. Voor zwaardere ladingen kan het lager zijn).

Ook ziet je nu 2 schema's onder de kaart. Het eerste (openbare) tijdschema toont de passagiersdiensten, en de tweede (beroeps) toont de contractdiensten, ledig materieel bewegingen en extra treinen. Beide tijdschema's worden verdeeld door rijrichting. Verder zie je 24 rijen. Dit zijn de uuraanduidingen.

S = Stoptrein

F = Sneltrein (semi-fast)

X = Intercity (Express)

 

 

TREINEN KOPEN

 

Om een dienstregeling uit te kunnen voeren moet je natuurlijk treinen hebben.

Ga naar Buy trains

en maak uit het drop-down lijstje een keuze tussen Multiple Units (treinstellen), Loco+wagons (locomotieven en wagons), of ga rondsnuffelen op de Dijksgracht en Blerick voor oude koopjes in het Open market gedeelte.

Je ziet nu een lijst staan met de treinen, en hun eigenschappen zoals Snelheid, capaciteit, prijs, koppelingtype en wat ze kosten per kilometer / mile.

In de witte velden kan je selecteren hoeveel je er wil aankopen. Aan de bovenkant van de pagina zie je het veld Allocate to, hier kan je selecteren waar je de treinen wil stationeren. Klik nu op Purchase, en je treinen zijn aangekocht.

Er zijn 2 dingen waar je nu erg op moet letten.

Hieronder zie je een plaatje van de buy trains pagina.

 

Links zie je het treintype. In het witte vlak kan je invullen hoeveel je er wil kopen. Van links naar rechts zie je de volgende gegevens van de trein.

 

 

   HET MAKEN VAN EEN ROUTE

 

Ga naar Create route. Je ziet nu weer de networkkaart. Klik op een wit station, en klik vervolgens op het station waar je trein naartoe moet. (bijvoorbeeld: Amsterdam > Schiphol > Amsterdam of Rotterdam > Den Haag > Leiden > Haarlem > Leiden > Den Haag > Rotterdam), Maar dit kunnen uiteraard ook engelse namen zijn. Of welke andere naam dan ook. Je kan een route alleen starten en eindigen op een station met opstelsporen (dus en witte stip op de map).

Als je de gewenste route hebt samengesteld en je hebt m een naam gegeven klik je op Create.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HET MAKEN VAN EEN TEMPLATE

 

Nu gaan we de template maken. Hierin word de materieelinzet bepaald.

Ga naar de pagina manage services. en selecteer bij je route new template. Een nieuw scherm zal nu openen.

Selecteer het in te zetten materieel. Selecteer nu de dienstuitvoering. ECS = Ledig mat.

Bij slack kan je de dienstregeling iets ruimer maken. Hierdoor is de kans op vertragingen een stuk kleiner.

Klik vervolgens op calculate timetable. Nu zie je hoelang de trein over de dienst gaat doen. Tevreden met het resultaat? klik dan op create template.

 

HET MAKEN VAN EEN DIENSTREGELING

 

Een dienstregeling maken is de volgende stap. Goed opletten anders kan t fout gaan :-)

Ga naar t scherm manage services. Klik op de template-naam die je zojuist hebt aangemaakt. Nu kom je op een scherm waar je een wit vlak ziet waarin je kan typen.

 

 

Dan volgen hier eerst wat codes:

 

new = nieuwe dienst

newx = EXTRA trein, deze zal niet in de dienstregeling worden opgenomen, maar rijd dus wel zolang er materieel voorhanden is. Deze trein levert dus wel geld op, maar zal geen positieve of negatieve achterlaten voor je waardering in het spel.

repeat = herhaal onderstaande regel een aantal keren.

d = delete een dienst

delall = delete ALLE ingelegde treinen in de lijst.

setfare (bedrag) = schrijf deze code op een lege lijn. alle tarieven van de treinkaartjes onder deze lijn zullen het setfare bedrag worden.

 

 

Voorbeeld:

 We maken een standaard dienstregeling door de volgende regel te schrijven: (dit is een voorbeeld)

 

new 0 10.0 0600  of new 5 8.5 1735

 

Maar wat betekend dat nou allemaal?

 

van links naar rechts. 0 is nu het aantal eenheden achter de locomotief of treinstel 10.0 is de prijs voor een treinkaartje 0600 is de starttijd van de trein. hier dus 6 uur in de ochtend. De tweede regel is een locomotief met 5 rijtuigen, prijs is nu 8,5 en hij start om 17:35 uur.

 

Met newx maak je een extra trein. de rest van de regel blijft standaard code.

Door Repeat 10 60 in te vullen, en dan de code krijg je het volgende: 10 = het aantal herhalingen, 60 de tussentijd in minuten. Hieronder een voorbeeldje:

 

Repeat 10 60

new 0 10.0 0600 geeft hetvolgende

 

 23.  0  10.0  0600

 24.  0  10.0  0700

 25.  0  10.0  0800

 26.  0  10.0  0900

 27.  0  10.0  1000

 28.  0  10.0  1100

 29.  0  10.0  1200

 30.  0  10.0  1300

 31.  0  10.0  1400

 32.  0  10.0  1500

 

deleten doe je alsvolgd: Zet de letter  d  voor de gewenste regel, en druk op apply changes.

   23.  0  10.0  0600

 d24.  0  10.0  0700

 

Dienst 24. zal nu gedelete worden.

 

Wil je alles deleten. vul dan bovenaan delall in. en druk op apply changes.

 

delall

23.  0  10.0  0600

 24.  0  10.0  0700

 25.  0  10.0  0800

 26.  0  10.0  0900

 27.  0  10.0  1000

 28.  0  10.0  1100

 29.  0  10.0  1200

 30.  0  10.0  1300

 31.  0  10.0  1400

 32.  0  10.0  1500

 

Je kan ook een conducteur op de trein laten meerijden. Vul hiervoor de letter g in op het einde van de regel. druk vervolgens op apply changes.

23.  0  10.0  0600 g

 24.  0  10.0  0700

 25.  0  10.0  0800 9

 

Dienst 23 en 25 hebben nu een conducteur.

 

DE CONTRACT SECTOR

 

In TOC-game versie 5 worden goederen vervoerd met behulp van contracten. Een contract geeft een vervoerder het alleenrecht op het vervoer, bepaald in het betreffende contract. Een contract duurt 44 speldagen.

 Hoe werken die contracten?

Elk contract is voor een stroom goederen van A naar B. Hetzelfde aantal retourgoederen van B naar A is mogelijk. Als dit zo is zit dan in een apart contract. Alle contracten in een scenario kan je terugvinden op de contract page. De contracten zijn onderverdeeld per goederentype, namelijk: Large Goods (containershuttles); Bulk Goods (kolen en steenen); Liquids (Olie e.d.); Mail (post) en Piece Goods (kleine goederen). Contracten voor reizigersdiensten zijn ook mogelijk. Maar je zal ze zelden tegenkomen. Tot nu toe heeft alleen het Holland scenario dit soort contracten.

Om een contract in de macht te slepen moet je een aanbesteding winnen. Hiervoor moet je voor het betreffende contract een prijs invullen (Bid) tegen welke prijs je de goederen wil vervoeren en vervolgens de confirm bids knop aanklikken. Prijzen kunnen tot £327.67 per eenheid per 100 mijl zijn. (de prijs kan gelimiteerd zijn wegens de munteenheid in een scenario, maar zal altijd te vergelijken zijn met de engelse scenario's). Jouw bod zal door het spel vergeleken worden met die van andere spelers, en het spel kiest dan een winnaar van de aanbesteding.

Als je de aanbesteding gewonnen hebt zal het spel dat kenbaar maken op de company page. Je hebt nu 14 dagen de tijd om je treinen in te leggen met behulp van de create route optie dat je kan vinden onder het contract. De volgende stap is het aanmaken van een template voor je cargo route, dit kan je doen in het scherm manage services. LET OP. de optie  create return route is altijd ledig materieel en zal nooit goederen of passagiers meenemen. Om verwarring te voorkomen kan je daarom beter een template maken naar 1 richting en de optie ECS gebruiken. Als je ook het contract hebt gewonnen voor de goederentrein naar die teruggaat  moet je bij het betreffende contract weer een aparte route aanmaken zoals hierboven beschreven en de materieelinleg regelen met de template.   Beide contracten staan dus los van elkaar.

Kort gezecht:

Create route aanklikken, en dan voor deze route een template maken. Create return route is altijd ledig mat. Heb je dus ook het retourcontract verworven, maak dan 2 aparte routes aan (2x create route). 

Goederentreinen leg je in via de optie manage services. Daar kan je de dienstregeling maken. Maar, waar bij reizigerstreinen de prijs staat, moet je nu een 0 invoeren. Anders werkt de code niet. Het bedrag is immers overeengekomen in het contract. de x van EXTRA trein betekend bij goederentreinen hetvolgende: De trein blijft rijden totdat de dienstregeling teniet wordt gedaan door de speler, jij dus. Indien je niet de code newx invoert stopt de trein DIRECT met de dienst zodra het contract is afgelopen. Ook als de trein op de laatste contractdag onderweg is kan dit gebeuren. Heb je meerdere goederentreinen rijden met 1 locomotief dan is newx aan te raden.

Voorbeeld: Je hebt 3 contracten. namelijk tussen Londen - Bermingham. en Bermingham - Glasgow en Glasgow - Londen. En het is mogelijk om daarvoor dezelfde trein in te zetten. Als de contracten op verschillende tijden aflopen dan moet de trein dus wel (ledig) door blijven rijden. met de extra optie (newx) kan je dat verzekeren.

 

PERSONEEL ANNEMEN EN ONTSLAAN

 

Een trein kan niet rijden zonder dat er een machinist op de bok zit. En treinen moeten ook weleens nagekeken en gerepareerd worden. Daarom zit er sins V5 de optie Manage staff in TOC-game.

 

Ga naar de pagina Manage staff

Hier zie je hetvolgende staan:

Employee group,  Employed for now,  Hiredtoday,  To be sacked,  Availability (prev. day)  Required   Salary (month)

 

We maken onderscheid tussen:

Drivers (Machinisten), Guards (Conducteurs) en Fitters (onderhoudspersoneel)

 

Bij required staat hoeveel personen je MINIMAAL nodig hebt voor een goede uitvoering van de diensten. Het aannemen van extra personeel is aan te raden.

 

 

Fitters heb je nodig. probeer 1 fitter per 2 treinen te realiseren. Hoe meer fitters, des te kleiner is de kans op materieeluitval, en als het dan toch mocht gebeuren, dan zal het defecte materieel weer snel op de baan komen.

 

Heb je teveel personeel? Dan vul je een nieuwe waarde in in het witte vlak. Personeel heeft echter een opzegtermijn van 30 dagen, waarin ook het andere personeel zich tegen je zal keren. Ontsla je er dus een paar, dan kan je stakingen gaan verwachten.

 

VEELGESTELDE VRAGEN EN TIPS VOOR IN HET SPEL

 

Veel vragen zijn al een keer gesteld. Daarom staan er hier een aantal veel voorkomende vragen keurig op een rijtje met de antwoorden. Mocht je nog een vraag hebben die niet beantwoord is, ga dan eens kijken op het TOC-game forum.

 

Q: Waarom gaan mijn treinen steeds weer stuk, en verlies ik reputatie

A: Om de kans op een storing of uitval van treinen te reduceren kan je overwegen meer fitters in dienst te nemen.  Koop treinen met een hogere betrouwbaarheid, deze treinen vallen in de regel minder snel uit. Het is ook aan te raden om treinen te rijden bestaande uit meerdere eenheden. Een korte trein zorgt voor een minder grote afname van je reputatie dan een trein die wordt opgeheven. Reservematerieel is ook een optie, maar een trein die niet ingezet wordt kost je geld.

 

Q: Waarom leveren mijn treinen geen geld op, maar kosten ze geld?

A: Het beste dat je kan doen is de Manage services pagina controleren. Als je treinen te leeg zijn, dan zijn je tarieven waarschijnlijk te hoog. Als je trein te vol zit (meer dan 100%), zijn je tarieven waarschijnlijk te laag.. Vergelijk jouw tarieven met die van je tegenstanders. Dit kan met de optie networkmap.

 

Q: Waarom zijn mijn treinen altijd vertraagd?

A: Probeer meer speling (Slack) in je templates te maken. De tijd in het jaar, en spooronderhoud kan ook van invloed zijn op je dienstregeling.

 

Q: Hoeveel moet ik ongeveer vragen voor mijn treinkaartjes?

A: Voor passagierstreinen is het altijd afhankelijk van het scenario. Een goede standaard voor de Britse scenario's is ongeveer £10 of £1 voor London Underground. Goederen zijn ongeveer het volgende. De tarieven bepaal je bij het maken of wijzigen van je dienstregeling.

 

Q: Wat is van invloed bij reizigerstreinen?

A:Als je te druk bezette treinen hebt, vinden passagiers dat niet leuk. In sommige scenario's worden stoptreinen beschouwd als goede dienst. Voor die scenario's krijg je dan een reputatiebonus voor het rijden van stoptreinen. Opgeheven en vertraagde treinen irriteert reizigers, Ook vinden ze verschillende tarieven vervelend en onplezierig. Deze dingen halen je reputatie weer naar beneden.

 

Q: Wat is van invloed bij het rijden van goederentreinen?

A: Je krijgt positieve reputatie door je aan het contract te houden. Gewoon netjes iedere keer de overeengekomen lading transporteren. Andersom kan het natuurlijk ook. Als je je niet aan het contract houd, dan verlies je zeer snel reputatie

 

Q: Een trein was opgeheven wegens een te kort aan materieel!

Q: Een trein heef wel gereden, maar het spel zegt dat ik er te weinig treinen voor heb!

Q: Mijn trein was opgeheven wegens een te kort aan personeel, maar de benodigdheden laten zien dat ik voldoende personeel in dienst heb!

Q: Mijn trein heeft wel gereden, maar zonder het benodigde personeel!

A: De benodigdheden zijn misschien overschat of onderschat wegens ingewikkelde templates, of treinen die vertraagd reden.

 

Q: Ik heb nog een idee of suggestie voor het spel. Kan ik dat ergens kenbaar maken?

A: Jazeker, graag zelfs. Post je ideeŽn op het TOC-game forum in de daarvoor bestemde topic. Vergeet niet dat de huidige TOC-game tot stand is gekomen door ideeŽn en toevoegingen van de spelers.

 

Q: Kan je nieuwe treinen toevoegen aan het spel?

A: NEE, alleen als ze zeer veel verschillen van de huidige treinen.

 

Q: Kan de auteur scenario XXX toevoegen aan het spel?

A: Mogelijk, maar de beste oplossing is om het zelf te doen. Kijk voor de informatie op http://koti.mbnet.fi/tocgame/dev/ of op het TOC-game forum.

 

Q:Ik probeerde in te loggen, maar ik ben gebanned.

A: Bannen gebeurd alleen wanneer een speler meerdere accounts heeft of vals speelt. Als je gebanned bent, en je denkt dat dit onterecht is, neem dan contakt op met de auteur van de TOC-game.

 

Q: Ik denk dat ik een bug heb gevonden in het spel.

A: Post een rapport met wat je ontdekt hebt op het TOC-game forum. De auteur komt daar regelmatig en zal iedere daar beschreven bug onder de loep nemen en verhelpen. Maar als de bug gebruikt kan worden voor vals spel, dan wordt je verzicht dit per direct aan de auteur door te geven via E-mail. Zo voorkom je ook dat iemand gebanned wordt.

 

Handige links met betrekking tot de TOC-game:

TOC-game

TOC-game developers area

TOC-game forum

Uitgebreide uitleg over TOC-game versie 5 (engels)

Link: Holland on rails. (photo's made by me)