Het opbouwen van een mountain-bike.
..
. .
In 2006 is het plan ontstaan om toch een MTB te gaan bouwen. Ik rijd al jaren op de weg met een Giant, die 6,38 kilo weegt. En door het bouwen van een MTB, kan ik 's winters toch nog op de fiets doorrijden. De opzet is om alles zelf op te bouwen. Dus alle onderdelen los te kopen en dan de MTB volledig zelf op te bouwen. Met een budget van ca. 3500 wil ik een zo licht mogelijke MTB gaan bouwen. Eerst op internet diverse sites bekeken omdat ik niet alles weet van het MTB-en. Er zijn genoeg sites waar ik de voldoende informatie uit heb gehaald.
. .
18-08-2006.
.
. .
Frame. 
In de maand juni ben ik begonnen om verschillende frames te vergelijken. Zowel het gewicht als de prijs. Veel aanbod van Nederlandse en buitenlandse frames. Ook verontrustende berichten op het forum gelezen over afgebroken frames van Orbea. Dat is de keerzijde van een licht frame van nog geen 1300 gram. Of de prijs van 2000 voor een Scott frame van 995 gram, is niet echt aantrekkelijk. Een extreem licht frame voor een mountain-bike. Op de weg is het niet zo'n groot probleem, maar een mountain-bike frame moet wel tegen een stootje kunnen. 
Dan de vraag wordt het een hardtail of een fully. Een fully is toch meer iets voor het buitenland. Ik zal er waarschijnlijk alleen maar in Nederland mee rijden. Al snel heb ik dus de keuze gemaakt voor een hardtail frame. Dat is zowel gunstig voor het gewicht als de prijs. Met een fully ( voor en achtervering ) zit je al gauw met 1 kilo extra gewicht voor de demper. Uiteindelijk ben ik dus voor een Santos SCC-03 gegaan, met een excentrisch bracket. Daarover later meer. De levertijd van het frame is ca. 6 weken. Vrijdag 18 augustus 2006 heb ik het frame opgehaald.
. .
Aandrijving. 
De voor en achter derailleur, het cranckstel, de ketting en pignon zijn op een mountain-bike aan slijtage onderhevig. Zeker als er vaak in de regen of in de modder gereden wordt. En de vraag is natuurlijk of alles nog werkt als er een kilo modder in je pignon zit. Om deze nadelen niet te hebben kan er ook gekozen worden voor een naaf met daarin 14 versnellingen. Deze naaf wordt gemaakt door Rohloff in Duitsland. Alle tandwielen draaien in een oliebad, en de naaf is volledig afgesloten. Het schakelen gebeurt door een draaischakelaar op het stuur. Twee kabels gaan naar de naaf om te schakelen. Dus verder heb je geen voor en achter derailleurs nodig. Bovendien is er maar 1 kettingblad nodig op het cranckstel. Met deze combinatie heb je in totaal 14 versnellingen. Tussen de tandwielen zit steeds een verschil van 13,6 %.
. .
Om de ketting te spannen, kun je kiezen uit meerdere systemen. Een kettingspanner, verstelbare padden of een excentrisch bracket. Het nadeel van een kettingspanner is dat deze extra weegt en dat de ketting nog steeds op het frame kan slaan. Een excentrisch bracket daarentegen, vond ik zelf de mooiste oplossing. De ketting maak je op maat en staat zodoende mooi strak. Als na verloop van tijd de ketting langer wordt ( door slijtage ) kan je simpelweg het bracket verdraaien en zodoende de ketting spannen. Op de foto is te zien dat het bracket ( zonder as ) excentrisch is en je daardoor de ketting kan spannen. De twee bouten zorgen voor het vastzetten van de excentrisch huls.
. .
Balhoofd en zadelpenklem. 
Bij het santos SCC-03 frame wordt standaard een Chris King, Perdido balhoofd gemonteerd.Verder wordt er ook een klem meegeleverd voor de zadelpen. Het complete frame weegt 1990 gram. Dat is dus met balhoofd, zadelpenklem, 4 x aluminium M5 boutjes voor bidonhouders, excentrisch bracket en 2 x RVS M6.
. .
29-08-2006.
.
. .
Bar-ends. 
Ik heb bij de lokale fietsenmaker bar-ends gekocht voor 19,95 van het merk XTX. Die wegen orgineel 58 gram, inclusief dopjes en boutjes. Ik heb ze een aantal centimeter ingekort, en ook de dopjes ingekort. Hierdoor wegen ze nu nog maar 48 gram.
. .
01-09-2006.
.
. .
Stuur. 
Ritchey - WCS Flat MTB Bar 25,4 mm.
Stuurpen. 
Ritchey - WCS MTN Stem 25,4 mm 100 mm.
. .
 
Zadelpen. 
Ritchey - WCS V2 Seatpost 31.4 / 400 mm. Dit is nog de orginele lengte. Dus het gewicht kan nog lager worden als ik de zadelpen monteer en dan op maat maak.
. .
Voorvork. 
Als voorvork heb ik gekozen voor een RockShox SID Team. Even getwijfeld om een stijve voorvork te nemen. In Nederland zou deze voldoen, volgens de kenners. Zeker als je een carbon-versie zou nemen. Ook met de bandenspanning zou je nog voor extra comfort kunnen zorgen. Uiteindelijk de knoop doogehakt en toch voor een geveerde vorvork gekozen. Niet de allerlichtste SID WC, omdat deze erg slap zou zijn. Het gewicht is van een nog niet op maat gemaakte vork.
.. ..
De aluminium spacer van 2 cm weegt 19 gram. Deze wordt nog vervangen door een carbon spacer, die veel minder zal wegen. 
. .
De orginele pop-lock met kabel weegt 62 gram. De orginele kabel vervangen door een stuk Nokon kabel. De gewichts besparing is 17 gram.
. .
02-09-2006.
.
. .
Het begin. 
Het begint al op iets te lijken. Zowel de zadelpen als de vorkbuis zijn nog niet op maat. Waarschijnlijk zal ook het stuur nog iets ingekort kunnen worden, want het is vrij breed.
. ..
07-09-2006.
. .
Zadel. 
Ik heb tijdelijk mijn ( zware ) oude zadel gemonteerd. Later zal ik dat waarschijnlijk vervangen door een Tune zadel van ca.87 gram.
. .
08-09-2006
. .
Rohloff naaf. 
Vandaag is de Rohloff naaf binnengekomen. Hij zit in een mooie doos, met een uitgebreid boekje erbij in het Duits. In de dagen daarna heb ik de naaf, de kabels en de schakelaar op het stuur gemonteerd. De kabels op lengte gemaakt en afgesteld. 
. ..
12-09-2006
. .
De Rohloff naaf op de weegschaal. 14 versnellingen met het standaard 16 tands tandwiel. 
Hier is de naaf gemonteerd in het frame.
De schakelaar met de twee kabels en de steun voor op de V-brake Tijdelijk de steun en kabels gemonteerd. Hier moet later de V-brake nog worden gemonteerd.
. .
18-09-2006
. .
Wielen. 
Vandaag zijn de 2 velgen van Sun binnengekomen. De Sun Lime Light, van 356 gram per stuk. Een velg met 28 gaten voor het voorwiel. Als naaf zal een ExtraLite Ultra hub worden gebruikt. Het achterwiel wordt gebouwd met de Rohloff naaf en een 32 gaten velg.
De ExtraLite Ultra hub met 28 gaten. Het is wachten op de spaken en dan kan ik de wielen gaan spaken. Dan kan de fiets op eigen "benen" staan.
. .
Remmen. 
De ExtraLite V-Brakes en remgrepen zijn vandaag ook binnengekomen. Ze zien er echt heel mooi uit. Netjes afgewerkt en superlicht. 
. .
21-09-2006
.
Vandaag zijn de 240 mm RVS spaken met nippels binnen gekomen. 's avonds meteen begonnen met het achterwiel te spaken. Ik ben er ongeveer 3 uurtjes mee bezig geweest. Helaas kan ik op de site van Sapim en DT Swiss niet de spaken calculator starten. Ik weet dus nog niet de juiste maat. En ik moet nog even wachten met het bestellen van de spaken voor het voorwiel.
Het achterwiel is na een avondje spaken klaar en gemonteerd in het frame. Ook is de superlichte ExtraLite achterrem te zien. Het Campagnolo cranckstel zit er ook al op. Daar zit alleen het middenblad op van 42T. 
.
28-09-2006
.
Vandaag zijn de laatste onderdelen binnengekomen. Het zijn 28 stuks DT Swiss Revolution Silver spaken van 262 mm en 12 mm nippels voor het voorwiel. De ketting, binnenbanden, velglint, snelspanners en pedalen. 
Ik ben wederom een uurtje of twee bezig geweest om het voorwiel te spaken. Toen het velglint en de binnen en buitenband gemonteerd. Als buitenbanden heb ik de Continental Zeta gemonteerd. Er zit heel weinig profiel op omdat ze eigenlijk bestemd zijn voor de weg. Maar ik wilde zo snel mogelijk kunnen rijden, dus heb ik deze tijdelijk gemonteerd. Het wiel gemonteerd met Wheelfixed BQR-03. Dat zijn dus geen snelspanners, maar deze moet je met een imbus vastzetten en wegen slechts 72 gram per stel. De remmen en remblokken juist afgesteld. 
Daarna de pedalen gemonteerd, en de SRAM PC-1 ketting op maat gemaakt. Met de SRAM Snap Lock is de ketting heel erg makkelijk te monteren. 
De totale fiets heb ik nog niet kunnen wegen, want ik ben niet in het bezit van zo'n weegschaal. Maar als ik alles optel kom ik uit op ca. 10 kilo.
.
Update 29 september 2006.
 
. ...
Eerste rit. 
Vrijdag 29 september 2006. De remmen zijn goed afgesteld, de ketting is gespannen, alle bouten zijn aangedraaid, wielen zitten vast, juiste hoogte van het zadel, en dan is het zover. De eerste testrit. Na de eerste paar meters hoor ik de spaken zich zetten. Als die zich gezet hebben, even controleren of de versnelling het doet. Dan de vering proberen en de lock-out. Alles werkt prima. Hij is nu voor 95 % af, de komende dagen / weken nog wat fine-tunen. Zoals de stand van de remgrepen, bar-ends en de juiste instelling van de voorvork. Ik heb een pompje van RockShox gekocht voor de luchtdruk.
. 
Frame. 
Bar-ends. 
Voorvork. 
Pop-Lock bediening. 
20 mm aluminum spacer. 
Zadel. 
Zadelpen. 
Stuur. 
Stuurpen. 
Achter naaf. 
Schakelaar en kabel. 
Crankstel links, rechts.  
Tandwiel 42 T plus 5 boutjes. 
Bracket as plus bouten. 
Remmen. 
Remblokken 4 stuks. 
Remgrepen. 
Remkabels voor en achter. 
2 x Velg. 
Voor naaf. 
Spaken achter. 
Spaken voor. 
Ketting. 
Snelspanners. 
Velglint. 
Binnenband. 
Buitenband. 
Pedalen. 
---------------------- 
Totaal :
1990 
48 
1381 
45 
20 
265 
238 
126 
106 
1692 
249 
544 
55 
229 
136 
64 
65 
97 
712 
62 
217 
132 
278 
72 
48 
196 
1440 
269 
-------------- 
10776 gram
 
In de loop der tijd ga ik de MTB fine-tunen. Vooral de buitenbanden zijn op dit moment erg zwaar. Dat zijn Taiwanse banden die ik ( tijdelijk ) gebruik omdat ik ze nog had liggen. Deze wil ik vervangen door banden van ca. 425 gram per stuk. Dat zou ca. 600 gram gewichtsbesparing opleveren. Verder een lichter zadel, wat ook ca. 150 gram gewichtsbesparing zou opleveren. Dan zou ik net onder de tien kilo uit kunnen komen.
.
Heeft U vragen of ( beter nog ) tips, dan mag U me Emailen.